Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , , , , e.a.

Leidinggevende, wie ben je?

Postmoderne visie op leidinggeven in het onderwijs

Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789044130706
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

In "Leidinggevende, wie ben je?" ontvouwen de auteurs een postmodern perspectief op leidinggeven. Het postmodernisme beziet de werkelijkheid als principieel chaotisch, waardoor planmatige en rationele oplossingen alleen niet langer toereikend zijn. De overmacht van logisch-rationele controlerende systemen is een probleem voor het onderwijs.

Postmodernisten vragen aandacht voor het gegeven dat het individu tegenwoordig meer en meer op zichzelf is aangewezen. Zelfbevestiging en ontwikkeling van gevoelens van eigenwaarde houden verband met persoonlijke groei en welbevinden, in relatie tot de ander. Dit maakt 'herschepping' van het proces van leidinggeven hoogst noodzakelijk. Hiertoe worden in "Leidinggevende, wie ben je?" nieuwe basisprincipes ontwikkeld, resulterend in elf dimensies van excellent leiderschap. Aan de hand van onderzoeksdata, ontleend aan de Nederlandse en Vlaamse onderwijspraktijk, worden deze dimensies nader ingevuld.Hoe kun je je innerlijke kompas gebruiken? Hoe kun je de dingen doen die bij je passen? Hoe richt je je professionele leven in op een manier waar je blij van wordt?

De huidige dominante politieke beheersstructuur in het onderwijs biedt nauwelijks ruimte voor het stellen van dergelijke dieperliggende, existentiële en morele vragen van deze tijd. Toch is het van groot belang er in onze scholen aandacht aan te besteden. Iedere leidinggevende, van teamleider tot en met bestuurder, zal vooral een bemiddelaar moeten zijn van de ontwikkeling van anderen, niet door wegen vrij te maken, maar door anderen in staat te stellen hun wegen vrij te maken. De leidinggevende speelt met de kern van zijn persoon-zijn een belangrijke rol. Hij is zijn eigen instrument."Leidinggevende, wie ben je?" volgt op "Denk aan je mensen" (Van den Berg, 2007) en "Onderwijsinnovatie: geen verzegelde lippen meer" (Van den Berg, 2009). Rode draad in deze studies is de zoektocht naar onderwijs dat meer in overeenstemming is met de kenmerken van menselijke ontwikkeling. Samen vormen de studies een trilogie over onderwijs en innovatie ervan.

Specificaties

ISBN13:9789044130706
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:285
Uitgever:Garant
Druk:1
Verschijningsdatum:25-11-2016
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Dolf van den Berg

Dolf van den Berg is emeritus hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Centraal in zijn wetenschappelijk werk staat de zoektocht naar opvoeding en onderwijs dat meer in overeenstemming is met de kenmerken van menselijke en professionele ontwikkeling.

Andere boeken door Dolf van den Berg

Over Luc Stevens

Luc Stevens is emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht en founding father van het NIVOZ. Hij ontwikkelde de succesvolle NIVOZ-trajecten Pedagogisch Leiderschap en Pedagogische Tact. Sinds 2008 is hij hoogleraar aan de Open Universiteit.

Andere boeken door Luc Stevens

Over Roland Vandenberghe

Roland Vandenberghe is hoogleraar emeritus van de KU Leuven. Hij was het hoofd van het Centrum voor Onderwijsbeleid en -vernieuwing. Hij promoveerde in 1970 op een onderzoek over onderwijsvernieuwing in het Secundair Beroepsonderwijs. In 2010 werd hij Professor ad Honorem de la Facultad de Ciencias Humanas van de Universidad Catolica, Damaso A. Larranga in Montevideo.

Andere boeken door Roland Vandenberghe

Over Tom Brocks

Tom Brocks is vanaf 2006 werkzaam als rector van het Titus Brandsmalyceum in Oss. Zijn onderwijsloopbaan is gestart in 1978 binnen het vmbo. Daar is hij werkzaam geweest als docent aardrijkskunde, leerlingbegeleider, brugklasleider en locatiedirecteur.

Andere boeken door Tom Brocks

Over Ingrid Weert

Ingrid van Weert is teamleider atheneum en gymnasium onderbouw van het Titus Brandsmalyceum in Oss. Zij geeft leiding aan een team van 20 mentoren en docenten. Samen geven zij vorm aan het onderwijs op het TBL: ontwikkelen van de masterclasses, vormgeven van reflectiegesprekken tussen mentoren en leerlingen, begeleiding van hoogbegaafde leerlingen, bijstellen van de ondersteuningsstructuur.

Andere boeken door Ingrid Weert

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is vooral geïnteresseerd hoe beleid wordt ingevoerd op de werkplek. Hoe komen rationele planningen en emotionele gevoelens over dat beleid bij elkaar? Onderwerpen die daar dan dichtbij liggen zijn: cultuur, leiderschap en verandermanagement. Toch zijn die onderwerpen voor De Roode niet afdoende zijn om de HOE-vraag die medewerkers hebben over het beleid, te kunnen beantwoorden. Er zal met elkaar -op de werkplek- in gesprek gegaan moeten worden door leidinggevenden en medewerkers. In dialoog gaan is een vorm van ‘collectief leren’ terwijl het meeste leren zowel op scholen en in organisaties gebaseerd is op individueel leren. In zijn nieuwste boek ‘Omdat alle meningen ertoe doen’ biedt De Roode teams 51 werkvormen aan om over allerlei onderwerpen met elkaar in gesprek te gaan. Op die manier kan het waarom van bestuursleden, het wat van managers en het hoe met elkaar verbonden worden in praktische sessies. 

Andere boeken door Peter de Roode

Over Ton van Roosmalen

Ton van Roosmalen is onderwijskundige en werkt ruim 12 jaar als senior adviseur bij KPC Groep in 's-Hertogenbosch. Hij begeleidt, coacht en adviseert individuele schoolleiders en bestuurders binnen het Voortgezet Onderwijs.

Andere boeken door Ton van Roosmalen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leidinggevende, wie ben je?