

Homo universalis
Moreel kompas voor een nieuwe Europese renaissance
Paperback Nederlands 2019 9789044542349Samenvatting
Zorgwekkende ontwikkelingen stapelen zich op: klimaatverandering, migratiestromen, populisme, fragmentatie van de nationale, Europese en mondiale politiek, handelsconflicten en een wankel financieel bestel. Deze problemen zijn terug te voeren op de eenzijdige overwaardering van materialistische en individualistische waarden, waardoor mens en maatschappij rampzalige karikaturen van zichzelf zijn geworden. Moraliteit en menselijke maat zijn daarbij verloren gegaan.
Om die te hervinden kunnen we terugkeren naar het ideale mensbeeld van de Renaissance, zoals dat gestalte kreeg in de door Leonardo da Vinci verbeelde homo universalis. Aan dat evenwichtige mensbeeld kan een moreel kompas worden ontleend, waarmee we een uitweg kunnen vinden uit de samenloop van zorgwekkende ontwikkelingen. Alleen wanneer we, net als de homo universalis, het evenwicht weten te bewaren tussen de fundamentele waarden kan er sprake zijn van menselijke waardigheid en duurzaamheid.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Over Klaas Van Egmond
Inhoudsopgave
De perfecte storm
1. Renaissance
2. De geschiedenis van de tijdgeest
3. De huidige singuliere maatschappij
4. Op zoek naar een nieuw moreel kompas
5. De Europese cultuur
6. Renaissance van de menselijke maat
7. Globalisering, democratie en de nationale staat
8. De economie
9. Het financiële bestel
10. Ecologie; het milieuvraagstuk
11. Sociaal-cultureel; migratie en integratie
12. Wetenschap, kunst, onderwijs en gezondheidszorg
13. Conclusies: Europa
Verantwoording en dankwoord
Noten
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan