Lees verder
CHRISTIEN BRINKGREVE (1949), hoogleraar sociale wetenschappen aan de universiteit van Utrecht, schrijft op heldere en trefzekere wijze over vrouwen en mannen, ouders en kinderen, en plaatst hun ervaringen in de context van de tijd waarin ze leven.
Meer over Christien BrinkgreveDe ogen van de ander
de sociale bronnen van zelfkennis
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789045701639Samenvatting
Er gaat geen dag voorbij zonder dat het zelf ter sprake komt. Van de arbeidsmarkt tot het internet: overal stellen mensen zich de vraag wat ze zelf willen, zelf kunnen, wie ze zelf zijn. En dan is er nog de wildgroei aan spiritualiteit en zelfhulp.
Waarom is zelfkennis toch zo belangrijk? Wat is eigenlijk het zelf? Duidelijk is dat allerminst, maar dat is geen bezwaar om het er veel en vaak over te hebben: je moet jezelf blijven, jezelf niet voorbijrennen, weer tot jezelf komen.
Kennelijk is er een domein in onze persoonlijkheid dat we als individueel, eigen en onafhankelijk zien. Maar klopt dat wel? De filosofie, psychologie en sociologie hebben zich van oudsher met deze vragen beziggehouden. Ook in de romanliteratuur is zelfkennis een constant thema.
In 'De ogen van de ander' ontwikkelt Christien Brinkgreve een visie waarin de anderen een fundamentele rol spelen. Het zelf is niet een autonome kern, maar is gevormd in de omgang met anderen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Christien Brinkgreve
Inhoudsopgave
1 Op zoek naar het zelf 13
2 Veranderingen in het zelf: de vrouwenbeweging 21
3 Het belang van zelfkennis 25
4 De plaats van het zelf 30
5 Het spiegelbeeldzelf 40
6 Andere tijden, andere zelven 47
7 Wie ben ik zonder verhaal? 61
8 Het meerstemmig zelf 77
9 De vorming van het zelf: adolescentie 83
10 Eisen van de tijd 88
11 Het ontregelde zelf 94
12 Dilemma’s rond het zelf 103
13 Geen zelf zonder anderen 111
14 De ander als spiegel 118
Verantwoording 122
Literatuur 133
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan