Prof.mr. F.A.W. Bannier is advocaat te Amsterdam en bijzonder hoogleraar Advocatuur aan de Universiteit van Amsterdam.
Meer over F.A.W. BannierZoals een behoorlijk advocaat betaamt
Advocatengedragsrecht
Paperback Nederlands 2015 9789046607688Samenvatting
Een actueel boek, dat uitsluitend gewijd is aan een beschrijving van het advocatengedragsrecht is nieuw in Nederland. Het gaat daarbij niet om een jurisprudentieoverzicht. Dat is noodzakelijk incidenteel; de tuchtrechter beperkt zich tot de vraag die aan hem wordt voorgelegd. In het onderhavige werk wordt het verhaal achter die uitspraken zichtbaar gemaakt. Het verhaal dat vertelt welk gedrag de behoorlijke advocaat betaamt en bijgevolg welk gedrag dus niet behoorlijk is. Uniek hierbij is, dat de auteur daarbij ook onderwerpen behandelt die niet in het gepubliceerde tuchtrecht aan de orde gekomen zijn.
Deze uitgave geeft daarmee een handreiking aan hen die met de uitoefening van het tuchtrecht bezig zijn: tuchtrechters, Dekens en leden van de raden van toezicht. Uiteraard heeft - niet in de laatste plaats - ook de advocaat baat bij deze uitgave. De moderne praktijk kent immers zoveel facetten en doet de beoefenaar ervan in aanraking komen met zo veel en zo verschillende dilemma’s, dat een gids ter zake bijna een must is.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Afkortingen.............................................................................................................. 12
Hoofdstuk 1. Inleiding en een beetje geschiedenis. De kernwaarden ................. 13
1.1 Inleiding ........................................................................................................... 13
1.2 Geschiedenis ................................................................................................... 15
1.3 Kernwaarden ................................................................................................... 19
Hoofdstuk 2. Waarom moet een advocaat zich gedragen ‘zoals een
behoorlijk advocaat betaamt’? ................................................................................. 21
2.1 Inleiding ........................................................................................................... 21
2.2 De rechtsstaat .................................................................................................. 22
2.3 De gids in de jungle van het recht .................................................................. 24
2.4 Aan de advocaat te stellen eisen ..................................................................... 26
2.5 De ‘behoorlijkheid’ in normen vastgelegd ..................................................... 27
2.6 De eis van behoorlijkheid uitsluitend in de rechtsstaat?............................... 28
2.7 Commentaar ................................................................................................... 32
Hoofdstuk 3. Algemene regels ............................................................................... 33
3.1 Inleiding ........................................................................................................... 33
3.2 Onafhankelijkheid ........................................................................................... 34
3.2.1 Onafhankelijk van de overheid ............................................................ 35
3.2.2 Onafhankelijk van de rechter .............................................................. 37
3.2.3 Onafhankelijk van de cliënt ................................................................. 37
3.2.4 Verdere onafhankelijkheid .................................................................. 41
3.2.5 Weinig casuïstiek ................................................................................. 43
3.3 De schikking .................................................................................................... 43
3.4 Niet het vertrouwen beschadigen ................................................................... 45
3.5 Partijdigheid .................................................................................................... 48
3.6 Commentaar .................................................................................................... 51
3.6.1 Onafhankelijkheid ............................................................................... 51
3.6.2 Vertrouwen ........................................................................................... 54
3.6.3 Optreden anders dan als advocaat ....................................................... 55
Hoofdstuk 4. Verhouding tot de cliënt (1) De zorg ............................................... 57
4.1 Inleiding; de vereiste zorg ............................................................................... 57
4.2 Communicatie ................................................................................................. 63
4.3 Begin van de overeenkomst ............................................................................ 65
4.4 Einde; retentierecht ......................................................................................... 67
4.5 Commentaar .................................................................................................... 70
Hoofdstuk 5. Verhouding tot de cliënt (2) Geheimhouding ................................ 73
5.1 Inleiding ........................................................................................................... 73
5.2 Toevertrouwen in hoedanigheid..................................................................... 75
5.3 Ook personeel en anderen (kantoorgenoten) ................................................. 76
5.4 Tijdsduur .......................................................................................................... 77
5.5 Grenzen ............................................................................................................ 78
5.6 Ook ten opzichte van derden .......................................................................... 80
5.7 Publiciteit ......................................................................................................... 81
5.8 Verschoningsrecht ........................................................................................... 81
5.9 Grenzen: Wie beslist? ...................................................................................... 83
5.10 Nogmaals de hoedanigheid ............................................................................. 85
5.11 Commentaar .................................................................................................... 85
Hoofdstuk 6. Verhouding tot de cliënt (3) Belangenconflicten ............................ 89
6.1 Inleiding ........................................................................................................... 89
6.2 Grondregel ....................................................................................................... 91
6.3 Dezelfde kwestie .............................................................................................. 94
6.4 Vertrouwelijke informatie ............................................................................... 94
6.5 Overige redelijke bezwaren ............................................................................. 95
6.6 Informed consent ............................................................................................ 96
6.7 Kantoorgenoten ............................................................................................... 98
6.8 Commentaar .................................................................................................... 99
Hoofdstuk 7. Optreden in rechte .......................................................................... 101
7.1 Inleiding ......................................................................................................... 101
7.2 Procesmonopolie ........................................................................................... 102
7.3 Rond het proces ............................................................................................. 103
7.3.1 Wat gesteld kan worden; geen onjuistheden .................................... 103
7.3.2 De toon van het debat; niet onnodig grievend .................................. 107
7.4 Gedragsregels 12 t/m 16 ............................................................................... 109
7.5 Commentaar .................................................................................................. 114
Hoofdstuk 8. Financiën ......................................................................................... 117
8.1 Inleiding ......................................................................................................... 117
8.2 Verordening op de advocatuur ...................................................................... 118
8.3 Declaraties ...................................................................................................... 120
8.4 Declaratiegeschillen ....................................................................................... 124
8.5 Commentaar .................................................................................................. 126
Hoofdstuk 9. De derde norm (1) Confraternaliteit .............................................. 129
9.1 Inleiding ......................................................................................................... 129
9.2 De verkeerd bezorgde brief en andere kwesties ........................................... 130
9.3 Andere voorbeelden. Publiciteit .................................................................... 131
9.4 De ratio ........................................................................................................... 133
9.5 Confraternele correspondentie ..................................................................... 134
9.6 Commentaar .................................................................................................. 136
Hoofdstuk 10. De derde norm (2) Ander gedrag dat niet betaamt ..................... 139
10.1 Inleiding ......................................................................................................... 139
10.2 In strafzaken .................................................................................................. 141
10.2.1 Belangenconflict ................................................................................. 142
10.2.2 Contacten met de pers ....................................................................... 142
10.2.3 Uitlatingen .......................................................................................... 143
10.2.4 Diversen .............................................................................................. 145
10.3 Dreigementen ................................................................................................ 145
10.4 Mededelingen aan derden; nogmaals de media .......................................... 148
10.5 Andere gevallen ............................................................................................. 149
Hoofdstuk 11. Het tuchtrecht ............................................................................... 153
11.1 Inleiding ......................................................................................................... 153
11.2 Optreden niet als advocaat ............................................................................ 154
11.3 Gedragsregel 37 of het ‘nemo tenetur-beginsel’ .......................................... 156
11.4 Tuchtrecht serieus nemen? Alternatieven? ................................................. 157
11.5 Commentaar .................................................................................................. 160
Hoofdstuk 12. De verordeningen ......................................................................... 163
12.1 Inleiding ......................................................................................................... 163
12.2 Voorbeelden ................................................................................................... 165
12.3 Commentaar .................................................................................................. 167
Hoofdstuk 13. Toezicht ......................................................................................... 169
13.1 Inleiding ......................................................................................................... 169
13.2 Het is veranderd ............................................................................................ 172
13.3 Nogmaals de legitimatie ............................................................................... 173
13.4 Juridische Autoriteit? .................................................................................... 174
Hoofdstuk 14. De kernwaarden en nog wat normen .......................................... 177
14.1 Inleiding ......................................................................................................... 177
14.2 Integriteit ....................................................................................................... 177
14.3 Publieke verantwoordelijkheid ..................................................................... 181
14.4 Andere normen? ............................................................................................ 184
14.5 Commentaar .................................................................................................. 185
Nawoord ................................................................................................................. 189
Literatuur ............................................................................................................... 193
Trefwoordenregister .............................................................................................. 195
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan