Lees verder
hoogleraar Leiderschap, Harvard Business School. Bekend van o.a. ‘Onze ijsberg smelt’.
Meer over John KotterEen gevoel van urgentie!
Hoe krijg je mensen in beweging om succesvol te veranderen?
Gebonden Nederlands 2008 1e druk 9789047001041Samenvatting
Veranderen is het moeilijkste wat er is. Voor bedrijven, voor organisaties en voor ieder van ons. Zelfgenoegzaamheid, zekerheid, angst en bezorgdheid zijn de natuurlijke vijanden van verandering. Organisaties hebben lang kunnen overleven zonder in beweging te komen, maar die tijd is voorbij.
De snelheid van de veranderingen in de wereld en de toenemende concurrentie maken veranderingen steeds urgenter.
In dit boek bouwt John Kotter, expert op het gebied van veranderingsmanagement, voort op zijn 8 stappenplan voor organisatieverandering, waarbij hij de nadruk legt op het creëren van een gevoel van urgentie bij managers en medewerkers. Hij geeft daarbij een viertal tactieken aan waarmee gewerkt kan worden:
1. breng de buitenwereld naar binnen
2. gebruik een crisis
3. handel elke dag vanuit urgentie
4. communiceer met mensen die veranderingen actief tegenhouden
Kotter benadrukt dat zowel hoofd als hart betrokken moet worden om mensen aan te zetten tot verandering. In dit boek worden duidelijke handvatten gegeven hoe managers dit kunnen bereiken. Een praktische gids, toegankelijk geschreven, vol anekdotes en cases.
'Een gevoel van urgentie' is de vertaling van 'A Sense of Urgency'.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over John Kotter
Inhoudsopgave
1. Het begint allemaal met een gevoel voor urgentie
2. Zelfgenoegzaamheid en valse urgentie
3. Echte urgentie verhogen: een strategie en vier tactieken
4. Tactiek 1: haal de buitenwereld binnen
5. Tactiek 2: handel elke dag vanuit urgentie
6. Tactiek 3: zie crises als kansen
7. Tactiek 4: reken af met de NeeNees
8. De urgentie hoog houden
9. De toekomst: begin vandaag
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan