Lees verder
Dr. Jaap van Ginneken is media- en massapsycholoog. Tegenwoordig werkt hij parttime als associate professor aan het Euro American Institute van de Ceram Business School bij Nice.
Meer over Jaap van GinnekenDe kracht van de zwerm
Zelfsturing in de organisatie
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789047001706Samenvatting
Wie heeft er wel eens in het najaar ademloos omhoog staan kijken, naar miljoenen spreeuwen die zich verzamelen voor de grote seizoentrek naar het verre Zuiden? U ziet dramatische zwarte puntenwolken die in een fractie van een seconde naar links of naar rechts kunnen schieten, zonder dat de dieren elkaar zelfs maar aanraken.
Wat zijn eigenlijk de oerbeginselen van zelforganisatie, die in de loop van vele miljarden jaren zijn ontwikkeld? Het zijn processen waarbij enkelingen zich vaak zonder wrijving lijken te voegen in een groter geheel - bijvoorbeeld in mierenhopen en bijenvolken, vissenscholen en vogelzwermen, wolvenroedels en op apenrotsen.
Jaap van Ginneken zet in 'De kracht van de zwerm' uiteen wat u van de natuur kunt leren over filerijden, virusmarketing, kudde-instinct op de beurs, maar ook over 'group think' in de top van organisaties en nog veel meer. Over alles, kortom, waarmee we in ons werkende leven dagelijks te maken krijgen - vooral in het tijdperk van 'de zwerm der zwermen': het interactieve wereldwijde Web 2.0, met zijn schijnbaar eindeloze nieuwe mogelijkheden tot zelforganisatie.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jaap van Ginneken
Inhoudsopgave
Inleiding: De golf
1. Het wolven-apenmodel van leiderschap en hiërarchie
2. Het schapen-runderenmodel van groepen en volgzaamheid
3. Het vissen-vogelmodel van gelijkloop en zelfcoördinatie
4. Het mieren-bijenmodel van innovatie en zelfbesturing
5. Het virus-bacteriemodel van communicatie en zelfvermenigvuldiging
6. Het water-zandmodel van wisselwerking en zelfordening
7. De 21ste eeuw van de zwerm der zwermen
Geselecteerde literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan