Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 56% korting

De omweg naar succes

Waarom je geluk niet moet najagen en Bill Gates nooit rijk wilde worden

Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789047003823
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 56% korting

Samenvatting

In dit opmerkelijke boek toont vooraanstaand econoom John Kay aan dat de gelukkigste mensen zich vaak niet richten op geluk, en dat de meest succesvolle organisaties vaak heel andere doelen nastreven dan de hoogste winst.

Hoe paradoxaal het ook klinkt, Kay beweert dat u vaak het beste resultaat boekt wanneer u zich laat leiden door wat u op uw pad tegenkomt, daarop reageert en u zich laat verrassen met waar u uitkomt, en niet direct afstevent op een vooropgezet doel. Dat is het principe van de omweg. Onze wereld is zo complex, veranderlijk en onzeker geworden dat vooropgezette doelen vaak contraproductief werken.

Voor de belangrijkste wegen die we moeten inslaan - in ons privé-leven, maar vooral ook op het gebied van politiek, economie, maatschappij en wetenschap - geldt dat we nooit vooruit zullen komen door een rechte lijn te volgen. Volgens het principe van de omweg bereikt u een veel beter resultaat.

In 'De omweg naar succes' gebruikt John Kay praktische en sprekende voorbeelden uit het zakenleven en de literatuur, uit de sportwereld en de opvoedkunde, om uit te leggen hoe we het principe van de omweg in ons eigen leven kunnen toepassen.

Specificaties

ISBN13:9789047003823
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:224
Druk:1
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (2)

recensie
De omweg naar succes
Leonard Feis | 5 juni 2013
De titel van ´De omweg naar Succes´ lijkt te verwijzen naar de zoveelste doe-het-zelfmethode voor managers. Niets is minder waar. Geen tienstappenplan naar succes, maar een nieuwe en inspirerende mindset. John Kay, hoogleraar aan de London School of Economics, houdt een krachtig pleidooi voor de indirecte benadering.
Lees verder
recensie
De omweg naar succes
Carla Verwijs | 22 september 2011
Mensen die zich richten op succes of geluk, zijn vaak juist niet de meest succesvolle of gelukkigste. Zij die andere doelen beogen, zijn indirect vaak het succesvolst. Dat is het thema van John Kay's boek 'De omweg naar succes'. Vooral hogere doelen bereiken mensen of organisaties veelal niet op de rechtstreekste manier, daarvoor is het leven en is de wereld te complex. Kay geeft vele voorbeelden, maar aan het eind blijft bij mij de vraag hangen 'Wat kan ik hiermee?'
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Lijst van figuren
Voorwoord

1. Indirectheid: waarom we onze doelen vaak het best via een omweg kunnen bereiken

Deel 1: De indirecte wereld: indirectheid is overal
2. Geluk: waarom de gelukkigste mensen vaak niet naar geluk streven
3. De paradox van winstbejag: waarom de meest winstgevende bedrijven niet de meest op winst beluste bedrijven zijn
4. De deal als doel op zich: waarom de rijkste mensen niet de meest materialistische mensen zijn
5. Doelen en acties: waarom middelen ons helpen het doel te achterhalen
6. De alomtegenwoordigheid van indirectheid: waarom indirectheid relevant is voor heel veel aspecten van het leven

Deel 2: De noodzaak van indirectheid: waarom we problemen vaak niet direct kunnen oplossen
7. Voortmodderen: waarom indirecte benaderingen werken
8. Pluralisme: waarom een probleem meestal meer dan één oplossing heeft
9. Interactie: waarom het resultaat van wat we doen afhangt van hoe we het doen
10. Complexiteit: waarom de wereld zo complex is dat directheid nooit direct kan zijn
11. Onvolledigheid: waarom we maar zelden genoeg weten over de aard van onze problemen
12. Abstractie: waarom modellen onvolmaakte beschrijving zijn van de werkelijkheid

Deel 3: Omgaan met indirectheid: hoe je problemen oplost in een complexe wereld
13. Het zwakke schijnsel van de geschiedenis: waarom we bij een resultaat ten onrechte een ontwerp veronderstellen
14. De Stockdale-paradox: waarom we minder keuzevrijheid hebben dan we denken
15. De egel en de vos: waarom aanpassing slimmer is dan wij zijn
16. De blinde horlogemaker: waarom aanpassing slimmer is dan wij zijn
17. Bend it like Beckham: waarom we meer weten dan we weten
18. Orde zonder ontwerp: waarom we complexe resultaten behalen zonder dat we iets weten van het hogere doel
19. Ik geef het toe, ik spreek mezelf tegen: waarom het belangrijker is om gelijk te hebben dan om consequent te zijn
20. Lastige dossiers: waarom verkeerde rationaliteit vaak wordt verward met goede besluitvorming

Conclusie
21 Indirectheid in de praktijk: de voordelen van indirecte besluitvorming

Dankwoord
Bibliografie
Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De omweg naar succes