Lees verder
Robert S. Kaplan bekleedt de Arthur Lowes Dickinson-leerstoel voor Accounting aan de Harvard Business School.
Meer over de auteursOp kop met de balanced scorecard
Strategie vertaald naar actie
Paperback Nederlands 2011 12e druk 9789047004387Samenvatting
Hoe motiveert u uw medewerkers zo dat zij de missie van het bedrijf uitvoeren? Hoe kunt u individuele, organisatorische en multidepartementale initiatieven zo op elkaar afstemmen dat u nog beter aan de wensen van uw klant tegemoet kunt komen? In dit boek leest u hoe u met de balanced scorecard op een evenwichtige manier de energie, de vaardigheden en de specifieke kennis die uw medewerkers bezitten, kunt richten op lange-termijndoelstellingen.
In 'Op kop met de balanced scorecard' leggen Robert Kaplan en David Norton duidelijk uit hoe u dit managementinstrument kunt opzetten en in de praktijk kunt brengen. Met de balanced scorecard worden vier categorieën gemeten: financiële prestaties, kennis van de klant, interne bedrijfsprocessen en innovatie en kennisontwikkeling. Uw bedrijf is vervolgens in staat te investeren op de lange termijn - in klanten, in medewerkers, in productontwikkeling en in nieuwe systemen - in plaats van zich te richten op snelle resultaten op de korte termijn.
Het boek is gelardeerd met voorbeelden van bedrijven die de balanced scorecard al toepassen, zoals Sears, Roebuck and Company, Mobil Oil Corporation en CIGNA Property and Casualty. In Nederland adviseert organisatiebureau KPMG Management Consultant over de balanced scorecard.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Robert S. Kaplan
Over David Norton
Inhoudsopgave
Voorwoord
1. Meten en managen in het informatietijdperk
2. Waarom is er in het bedrijfsleven behoefte aan een balanced scorecard?
Deel een. De ondernemingsstrategie gemeten
3. Het financieel perspectief
4. Het afnemersperspectief
5. Het interne-processenperspectief
6. Het leer- en groeiperspectief
7. De scorecard-metingen verbinden met uw strategie
8. Structuur en strategie
Deel twee. De ondernemingsstrategie managen
9. Afstemming van hoog tot laag: alle neuzen in dezelfde richting
10. Streefcijfers, toewijzing van hulpbronnen, initiatieven en budgetten
11. Informatiefeedback en het strategisch leerproces
12. De implementatie van een scorecard-managementprogramma
Bijvoegsel: een balanced scorecard construeren
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan