,

Carrière in communicatie

De wereld van de communicatiespecialist

Ingenaaid Nederlands 2007 2e druk 9789047300373
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Carrière in communicatie' maakt u wegwijs in de wereld van communicatiemanagement en -advies. Welke communicatiefuncties zijn er? Welke taken en verantwoordelijkheden hebben de professionals? Wat is hun achtergrond en wat verdienen ze? De auteurs laten zien hoe het vakgebied eruit ziet, waar onderzoek naar wordt gedaan en hoe organisaties vandaag de dag met communicatiemanagement omgaan. De feiten, cijfers en perspectieven worden afgewisseld met persoonlijke verhalen van ervaringsdeskundigen. Aan het woord komen zowel nieuwkomers in het vakgebied als professionals die hun sporen al hebben verdiend.

'Carrière in communicatie' is geschreven voor mensen die van communicatie hun beroep willen maken of dat hebben gedaan. Maar evengoed voor mensen die al langere tijd werkzaam zijn en meer inzicht willen hebben in hun vakgebied.

Specificaties

ISBN13:9789047300373
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:192
Druk:2

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Betteke van Ruler

Betteke van Ruler is emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement en is nu mede-eigenaar van de Van Ruler Academy. Zij heeft een lange carrière achter de rug, als communicatieprofessional, docent en wetenschapper. Zij is een veelgevraagd spreker en docent over communicatiestrategie, over ontwikkelingen in het communicatievak en over communicatietheorie.  In 2018 werd zij benoemd tot Fellow van de International  Communication Association vanwege haar internationale wetenschappelijke bijdrage aan het vakgebied. Zij is erelid van Logeion en van Euprera, de Europese vereniging van onderzoek en onderwijs in public relations, en Officier in de Orde van Oranje Nassau vanwege haar verdiensten voor de nationale en internationale ontwikkeling van het communicatievak. Betteke is de uitvinder van het Communicatiekruispunt, een veelgebruikt model om te bepalen welke vorm van communicatie passend is, en van het Strategisch Communicatie Frame, een overal gebruikt model om een communicatiestrategie te ontwikkelen. 

Andere boeken door Betteke van Ruler

Over Wim Elving

Wim Elving is universitair docent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is (co)auteur van drie boeken en meer dan honderd artikelen in Nederlandse en internationale tijdschriften en is visiting professor geweest in Denemarken, Italië, Slovenië en Finland. Hij is editor-in-chief van 'Corporate Communications - An International Journal' het internationale wetenschappelijke tijdschrift op het vlak van corporate communicatie. Wim Elving houdt zich naast onderzoek naar communicatie en organisatieveranderingen bezig met onderzoek naar corporate branding en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Andere boeken door Wim Elving

Inhoudsopgave

1 Het vakgebied in vogelvlucht
1.1 Wat is communicatiemanagement?
1.2 Drie hoofdvormen van communicatiemanagement
1.3 De communicatiedeskundige
1.4 Trends in de vakliteratuur
1.5 Waarom zou je voor het communicatievak kiezen?
1.6 De inhoud van dit boek

2 De professionals in het vakgebied
2.1 Wat is een professional?
2.2 De omvang van de communicatiesector in Nederland
2.3 Plaats in de organisatie, benaming van de functie en budgetten
2.4 Wie zijn de bazen in het communicatievak?
2.5 Ondernemen is geen mannenzaak meer
2.6 Communicatiemanagement wordt steeds een vrouwenzaak

3 De communicatieopleidingen
3.1 Opleiding als onderdeel van professionalisering
3.2 De op een rij
3.3 Wat moet een communicatieprofessional kennen en kunnen?
3.4 Vormen van communicatief verkeer
3.5 Waar gaan opleidingen over?
3.6 Hoe komen nieuwkomers aan een baan?
3.7 Wat verdienen ze?

4 De opkomst van het communicatievak
4.1 Het allereerste begin
4.2 De opmars van de reclame
4.3 De opkomst van public relations en voorlichting
4.4 Van Pravda tot bedrijfsjournalistiek
4.5 Van overheidsvoorlichting naar overheidscommunicatie
4.6 Public relations en reclame in slecht daglicht
4.7 Nieuwe tijden, nieuwe wetten

5 Taken en verantwoordelijkheden van communicatiedeskundigen
5.1 Wat doen ze nu echt de hele dag?
5.2 De belangrijkste taken op een rij
5.3 Niveaus in het communicatievak en clustering van taken
5.4 De rollen van de communicatieprofessional
5.5 De rollen van de adviseur

6 Communicatiemanagement in organisaties
6.1 Visies op communicatiemanagement
6.2 De plaats van communicatie in de organisatie
6.3 Het communicatiebesef van organisaties
6.4 Het vak wordt steeds interessanter

7 Werken bij een bureau
7.1 De branche van communicatiebureaus
7.2 Een jonge sector met veel kleine bureaus
7.3 Soorten bureaus
7.4 Het aanbod van de bureaus en hun omzetten
7.5 De adviseurs van een bureau

8 Epiloog
8.1 De bedrijfstak
8.2 De kerndoelen van communicatiemanagement
8.3 Waar liggen professionals wakker van?
8.4 Tips voor wie het echt wil maken

Geraadpleegde literatuur
Internet
Verder lezen
Bijdragen
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Carrière in communicatie