Surfen met Sartre
Filosoferen op de golven van het leven
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789047710103Samenvatting
Welke levenslessen kunnen we leren van surfers? Deze vraag stelt Aaron James, filosoof en surfer, zichzelf in 'Surfen met Sartre'. De meeste filosofen zien het leven als iets statisch, iets wat je kunt beschrijven en beheersen. Maar het leven is voortdurend in beweging en niet te voorspellen. De surfer die over het water glijdt, weet als geen ander hoe hij zich kan aanpassen aan iets groots: de golven en de zee, die uiteindelijk buiten zijn controle liggen.
James laat zien hoe de kennis van de surfer niet alleen waarde heeft op het water, maar in ons hele leven: op het werk, in de politiek en bij hoe we omgaan met elkaar. Ook legt hij uit waarom de surfermentaliteit van belang is bij het omgaan met klimaatverandering.
Hiervoor gebruikt hij zijn eigen surfervaringen en verbindt deze met werk van filosofen als Aristoteles, Heidegger en Wittgenstein, en vooral zijn favoriete filosoof, Sartre.
Moeiteloos bespreekt James belangrijke vragen van onze tijd in een luchtige en humoristische stijl. Zijn beeldende beschrijvingen doen ook niet-surfers verlangen naar de golven en de zee. Dit maakt 'Surfen met Sarte' een toegankelijke én filosofische lofzang op het leven.
Aaron James verwoordt het gedachtegoed voor morgen. Niet voor niets wordt 'Surfen met Sartre' vergeleken met 'Zen en de kunst van het motoronderhoud'.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel een Epistemologie in actie
1. Wat de surfer weet
2. Vrijheid
3. Beheersing
Deel twee Metafysica
4. Flow
5. Zijn
6. Transcendentie
Deel drie Politieke filosofie
7. Samenleving
8. Natuur
9. Werk
Epiloog Onder een gunstig gesternte
Dankwoord
Woordenlijst
Over de auteur
Register
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan