Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Procesadvisering

Over de ondersteunende rol van de adviseur en de samenwerking tussen adviseur en client

Paperback Nederlands 2005
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 185540 dagen in de top 100
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

De wijze waarop een adviseur van moment tot moment wil functioneren, is van groot belang voor het feitelijke succes van de advisering. De adviseur moet onderscheid kunnen maken tussen:
1. Vanuit zijn of haar positie als expert de cliënt vertellen wat er moet gebeuren.
2. Het verkopen van oplossingen die zijn of haar voorkeur genieten.
3. Bij de cliënt een proces op gang brengen dat aan het einde van de relatie volgens beiden de cliënt heeft geholpen.
Deze drie basismodellen houden in dat de belangrijkste functie van de advisering het helpen van de cliënt is. De nadruk in dit klassieke boek van Edgar Schein over advisering ligt op het 'proces', omdat de manier waarop in de interactie tussen personen en groepen dingen worden gedaan belangrijker is dan wat er wordt gedaan. Via het hoe, oftewel het 'proces', wordt doorgaans duidelijker overgebracht wat wij werkelijk bedoelen dan via de inhoud van hetgeen wij zeggen.

Specificaties

ISBN13:9789052615318
Rubriek:Advisering
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:276
Druk:1
Verschijningsdatum:3-2-2017

Expertrecensies (2)

Bianca Buts | 28 juni 2013
Wat hebben shine (van Aswad) en Schein gemeen? Dat ze het beiden over de toekomst hebben en een helder licht op de zaak 'shinen'. Dat is precies wat Schein bij mij veroorzaakte. Ik ben vier jaar adviseur en heb veel gelezen en gesproken over wat procesadvisering inhoudt.Lees verder
Hilde Veraart-Maas | 1 december 2000
Schein behandelt in dit boek achtereenvolgens wat procesadvisering onderscheidt van andere adviesmodellen, de psychodynamica van de begeleidingsrelatie, het begrip cliënt, intrapsychische processen, interpersoonlijke communicatie en bewuste feedback, faciliterende procesinterventies, advisering in de praktijk en de begeleidingsrelatie.Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
20 stemmen
6
3
0
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

top-100
Veranderen met gevoel voor urgentie
Pierre Pieterse 28 maart 2013 Op nummer 80 in de top-100 vinden we Onze ijsberg smelt! van John Kotter, een parabel over hoe een kolonie pinguïns een smeltende gletsjer probeert te redden. In eerste instantie komt elke pinguïn met zijn eigen oplossing, totdat duidelijk wordt dat samenwerking de enige manier is om de problemen duurzaam het hoofd te bieden. Onder leiding van koppige pinguïn Fred wordt een klein team samengesteld van soortgenoten die met verschillende persoonlijkheden en leiderschapskwaliteiten de rest van de kolonie beweegt om een doordacht plan te implementeren.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Edgar Schein

Edgar H. Schein is hoofddocent en emeritus-hoogleraar management aan de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology. Hij deed in 1947 kandidaats onderwijskunde aan de universiteit van Chicago, aan de Stanford-universiteit doctoraal sociale psychologie, en promoveerde in 1952 aan de Harvard-universiteit in de sociale psychologie. Zijn belangrijkste onderzoeksactiviteiten speelden zich af op een groot aantal terreinen, en liepen uiteen van onderzoek naar de hersenspoeling van krijgsgevangenen in Korea en China, managementdevelopment en socialisering van organisaties, tot en met een diepgaande studie van carrières in het management. Zijn belangstelling voor de cultuur kwam in de eerste plaats voort uit zijn klinisch werk binnen organisaties waarin de cultuur buitengewoon duidelijk zichtbaar was. Hij is mede-redacteur van de prestigieuze reeks uitgaven over organisatieontwikkeling van Addison-Wesley (een initiatief van Richard Beckhard en Warren Bennis uit 1969). Andere recente boeken van hem zijn onder andere 'Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship' (1999), 'Career Survival' (Jossey-Bass Pfeiffer, 1993), en 'Organizational Culture and Leadership (tweede druk, Jossey-Bass, 1992). Schein was van 1972 tot 1981 voorzitter van de vakgroep organisatieonderzoek van de Sloan School of Management en is ten aanzien van cultuur, organisatie- en loopbaanontwikkeling adviseur geweest van een hele reeks organisaties overal ter wereld. Hij is Fellow van de American Psychological Association en de Academy of management, lid van de raad van bestuur van de Sciety for Organizational Learning en oprichter van Reflections: The SOL Journal. Hij geldt als een van de grondleggers van organisatiepsychologie.

Andere boeken door Edgar Schein

Inhoudsopgave

Deel 1 - De definitie van procesadvisering

1. Wat is procesadvisering?
2. De psychodynamica van de begeleidingsrelatie
3. Actief informeren en luisteren om een statusevenwicht te bereiken
4. Het begrip cliënt

Deel 2 - Het blootleggen van verborgen krachten en processen

5. Intrapsychische processen
6. Interpersoonlijke dynamiek: culturele regels voor communicatie en interactie

Deel 3 - Interventies ten behoeve van het leren

7. Communicatie en bewuste feedback
8. Faciliterende procesinterventies: taakprocessen in groepen
9. Faciliterende procesinterventies: interpersoonlijke processen
10. Faciliterende procesinterventies: de dialoog

Deel 4 - Procesadvisering in de praktijk

11. Advisering in de praktijk: entree, situaties, methoden en het psychologisch contract
12. Procesadvisering en de begeleidingsrelatie in perspectief

Noten
Literatuur
Index

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Procesadvisering