Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Touwtrekken om organisatiecultuur

Cultuur effectief inzetten in het voortbestaan van organisaties

Paperback Nederlands 2007 9789058832887
Niet leverbaar.

Samenvatting

Vaak staat organisatiecultuur op de managementagenda. De cultuur moet om want de strategische ambities verlangen meer slagvaardigheid, resultaatgerichtheid en flexibiliteit. De cultuur is een belemmerende factor geworden voor het voortbestaan van de organisatie.

Maar organisatiecultuur laat zich niet zo maar als instrument inzetten voor de nieuwe koers. De mensen die deel uitmaken van die organisatiecultuur houden kennelijk vast aan zaken die ze niet willen verliezen. Management en organisatie lijken verschillende belangen te hebben: het is touwtrekken om organisatiecultuur.

Dit boek laat zien dat kernwaarden een brugfunctie kunnen vervullen bij dit touwtrekken. Als gevolg hiervan trekken partijen samen op in de ontwikkeling van een intelligente organisatiecultuur, waarmee waarde is te creëren voor klanten, aandeelhouders, medewerkers én voor de cultuur zelf.
Cultuur kan effectief worden ingezet in het voortbestaan van organisaties. Het boek inventariseert de noodzakelijke veranderingen in paradigma's, rollen en activiteiten voor leidinggevenden, medewerkers en HR-adviseurs.
'Touwtrekken om organisatiecultuur' stimuleert de kritische visieontwikkeling op organisatiecultuur. De lezer kan de ideeën verder doorvertalen naar de eigen organisatiepraktijk.

Specificaties

ISBN13:9789058832887
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:228
Uitgever:MindCampus BV
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

Touwtrekken om organisatiecultuur
Jaap Hollaar | 4 april 2008
Een boek over organisatiecultuur. Je zou ook kunnen zeggen wéér een boek over dit veelbesproken onderwerp. Er vinden nog steeds veel (wetenschappelijke) onderzoeken over deze materie plaats en de meeste opvattingen over cultuur en organisatie zijn al gegeven. Wat is dan het bijzondere aan 'Trouwtrekken om organisatiecultuur'?

Peter van den Boom stelt dat kernwaarden in een bedrijf de brug kunnen vormen tussen touwtrekkende partijen: de medewerkers en de managers. De managers willen nog wel eens de organisatiecultuur gebruiken als een strategisch instrument, om de organisatiedoelen te bereiken. De medewerker ziet het uit een ander paradigma: zingeving en motivatie spelen bij hem of haar een rol. Het doel van de kernwaarden is continuering van de organisatie.
Lees verder

Lezersrecensies

3.1 van de 5
8 stemmen
2
3
0
0
3

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Peter van den Boom

Peter van den Boom is sinds 1988 consultant bij Boom Training and Consultancy en docent bij verschillende master- en MBA-opleidingen. Zijn specialisaties zijn organisatieontwikkeling, human resource management en leiderschap. Hij begeleidt vaak workshops over deze onderwerpen en publiceert geregeld over effectieve en humane organisaties.

Andere boeken door Peter van den Boom

Inhoudsopgave

1. Inleiding tot de touwtrekkende partijen om organisatiecultuur
2. Organisatiecultuur als 'tool of management'
3. Organisatiecultuur als werkbestaan
4. Waardecreatie door en voor intelligente organisatieculturen
5. Leidinggeven in en met intelligente organisatieculturen
6. HR-ondersteuning in waardecreërende organisaties
7. Elkaar rakende culturen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Touwtrekken om organisatiecultuur