Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten
Gebonden Nederlands 2024 9789024458721Samenvatting
Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten biedt een volledig, interdisciplinair beeld van de diverse aspecten van psychodiagnostiek in de context van kinder- en jeugdhulpverlening.
Het omvat niet alleen de evaluatie van het kind zelf, maar ook van zijn omgeving, zoals ouders, gezinsdynamiek, school en leeftijdgenoten. De auteurs, ervaren hulpverleners, onderzoekers en docenten, belichten de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening, terwijl ze ook praktische methoden voorstellen voor concrete toepassing op verschillende onderzoeksdomeinen.
Praktijkvoorbeelden verrijken het boek op verschillende plaatsen. Het succes van voorgaande edities benadrukt de noodzaak van dit handboek, dat een essentiële rol speelt in het onderwijs op het gebied van psychodiagnostiek voor kinderen en adolescenten. De negende editie is volledig herzien om de laatste ontwikkelingen in zowel praktijk als theorie te weerspiegelen.
Het methodische deel is grondig herzien om beknopter te zijn, terwijl alle hoofdstukken zijn bijgewerkt met de nieuwste inzichten, onderzoeksmethoden en terminologie, waaronder die van de DSM-5-TR en verwijzingen naar de diagnostische richtlijnen. Een apart hoofdstuk over psychotrauma is toegevoegd vanwege de groeiende aandacht voor dit onderwerp.
Dit handboek is van onschatbare waarde voor gedragswetenschappers, pedagogisch medewerkers, jeugdzorgwerkers, schoolpsychologen, onderwijskundigen, kinderartsen en psychiaters die zich bezighouden met psychodiagnostiek en hulpverlening aan kinderen en adolescenten. Het biedt diepgaande theoretische inzichten en praktische toepassingen die van essentieel belang zijn voor een breed scala aan professionals, zowel binnen de gezondheidszorg als het onderwijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 Psychodiagnostiek in relatie tot hulpverlening
Hoofdstuk 1 De plaats van psychodiagnostiek binnen het hulpverleningsproces – 11
J.A. Tak, S. Begeer, J.W. Veerman en M. van Dongen-Boomsma
Hoofdstuk 2 Theoretische aspecten van de psychodiagnostiek – 31
J.A. Tak, S. Begeer, J.W. Veerman en M. van Dongen-Boomsma
Hoofdstuk 3 Praktische aspecten van psychodiagnostiek – 45
J.A. Tak, S. Begeer en M. van Dongen-Boomsma
Deel 2 Methoden van psychodiagnostiek
Hoofdstuk 4 Het psychodiagnostisch interview met ouders, kinderen en adolescenten – 57
J.A. Tak, G. Albrecht en M. van Dongen-Boomsma
Hoofdstuk 5 Systematische gedragsobservatie als onderdeel van psychodiagnostiek – 73
G. Albrecht, J.D. Bosch en S. Ceelen
Hoofdstuk 6 Achtergronden en gebruik van vragenlijsten voor emotionele en gedragsproblemen – 89
J. Oosterlaan, M. Luman en J.W. Veerman
Hoofdstuk 7 Individueel testonderzoek bij kinderen – 155
J.A. Tak, R.M.A. Staal en N.W. Kostrubin
Hoofdstuk 8 Dossieranalyse en verslaglegging – 251
J.A. Tak en M.F. Delfos
Deel 3 Domeinen van onderzoek
Hoofdstuk 9 Onderzoek naar leervorderingen – 289
M.S.M. Schrijver, J.P.M. Vieijra en J.W. Geelhoed†
Hoofdstuk 10 Intelligentieonderzoek – 333
M.S.M. Schrijver, Y. Kaldenbach, S. Koot en J.W. Geelhoed†
Hoofdstuk 11 Dynamisch testen van leervorderingen, ontwikkeling en intelligentie – 405
B. Vogelaar, W.C.M. Resing, S.A.J. Ruiter en A.J.J.M. Ruijssenaars
Hoofdstuk 12 Diagnostiek vanuit een ontwikkelingsneuropsychologische benadering – 431
A. Bouma, C.E. König en J.T. Swaab
Hoofdstuk 13 Taaldiagnostiek – 493
K. Jansonius-Schultheiss, A.M.A. Drubbel, M. Beers, G. Bruinsma en I. Zink
Hoofdstuk 14 Diagnostiek van het motorisch functioneren – 541
M.J.M. Volman
Hoofdstuk 15 Diagnostiek van de sociaal-emotionele ontwikkeling – 581
S. Begeer en G. Albrecht
Hoofdstuk 16 Diagnostiek van het kind binnen het gezin – 641
S.J.M. Ceelen en G. Albrecht
Hoofdstuk 17 Diagnostiek van psychotrauma- en stressorgerelateerde stoornissen bij kinderen en
jongeren – 687
L.H. Kooij, P. Helmond en R.J.L. Lindauer
Deel 4 Nawerk
Overzicht richtlijnen psychodiagnostiek – 715
Definities – 717
Afkortingen – 723
Overzicht van de in dit boek besproken tests, vragenlijsten en interviews – 733
J.A. Tak, R.M.A. Staal en N.W. Kostrubin
Medewerkers – 749
Register – 753
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan