Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Lean in de zorg

De praktijk van continu verbeteren

Paperback Nederlands 2012
Verkooppositie 270987 dagen in de top 100
Op werkdagen voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Zorgverleners zijn goed in mensen beter maken, maar hebben weinig ervaring met het beter maken van zorgprocessen. De verleiding is daardoor groot om ad hoc oplossingen voor dagelijks terugkerende problemen te zoeken. Op zoek gaan naar de achterliggende oorzaak en die wegnemen, lukt te weinig. Hierdoor blijven problemen terugkomen, en dat kost veel tijd en energie.

Dit boek bevat negen voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van zorginstellingen die hier een nieuwe aanpak voor gezocht en gevonden hebben door niet ad hoc, maar dagelijks en door iedereen problemen gestructureerd aan te pakken. Dat is de kunst. Om dat te bereiken is het nodig om het probleemoplossend vermogen van teams en individuele zorgverleners te vergroten.

De zorginstellingen in dit boek lukt dat met de principes van 'lean'. Dit concept is binnen Toyota ontwikkeld en tot een hoge mate van perfectie gebracht. Hoewel de autobranche een andere 'tak van sport' is, blijken de principes uitstekend toepasbaar in de zorg. Natuurlijk is wel een vertaalslag nodig. Stonden in ons vorige boek nog verhalen over de eerste experimenten, in dit boek is te lezen dat lean in de zorgpraktijk ook echt werkt.

”We zijn zelf vooral onder de indruk over de snelheid waarmee we verbeteringen voor elkaar krijgen. Doordat we tussen verschillende disciplines en afdelingen dezelfde verbeterprincipes hanteren begrijpen we elkaar makkelijker. Bovendien leren we snel doordat we een idee eerst testen en daarbij fouten accepteren. Dit voorkomt een ellenlang besluitproces en je kunt nu direct bijsturen. Want dat is wat we geleerd hebben: in kleine stapjes steeds verder verbeteren.”
- Dianne van Dooren, Teamleider verpleegafdeling Interne Geneeskunde/MDL St. Elisabeth Ziekenhuis

”Wat mij betreft is Lean in de zorg geen vraag, maar een uitgangspunt. Het staat voor continu alles wat je doet verbeteren. Met respect voor elkaar en op de continuïteit van de organisatie. Om de klant op de meest efficiënt mogelijke manier te helpen. En uiteindelijk door die klant beloond te worden met een glimlach. De verhalen in dit boek ademen de wilskracht uit de principes van lean te gebruiken om dat ook voor de patiëntenzorg te realiseren. Ze laten bovendien zien dat er in korte tijd ook in de zorg al veel mee te bereiken is. Ik ben er trots op dat onze leerervaringen ook deze maatschappelijk belangrijke sector van dienst blijken te zijn.”
- Lex van den Elsen, Manager Dealer Development Louwman & Parqui, Toyota

Specificaties

ISBN13:9789059317741
Rubriek:Non-profit
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:153
Druk:1
Verschijningsdatum:2-7-2013

Expertrecensies (1)

Has Bakker | 20 december 2012
In zomer van 2012 presenteerde voormalig minister van Volksgezondheid Ab Klink het rapport 'Kwaliteit als medicijn'. Klink sprak met artsen, bestuurders en hoogleraren en kwam tot de conclusie dat de zorg miljarden goedkoper kan. Door kritischer te kijken naar de zorg die verleend wordt en door verspilling tegen te gaan, kan in het meest ideale scenario 8 miljard euro bespaard worden.Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

nieuws
Lean dijt uit
Bertrand Weegenaar 14 november 2013 De afgelopen jaren groeit de belangstelling voor ‘lean’. De bijbehorende theorie verbetert, en er komen meer en meer voorbeelden in het ‘lean landschap’ dan alleen de procesindustrie. Resulterend in volwassen leerboeken, heuse ‘lean avonturengidsen’, en begeesterende praktijkwerken uit de zorg. Voor ieder wat wils dus.
Alle interviews en artikelen (1)

Inhoudsopgave

1. Het probleemoplossend vermogen in de zorg
2. Achtduizend probleemoplossers
3. Op weg naar een continu lerende organisatie
4. De kleine dingen die het doen
5. Wat doet Elisa?
6. Samen Effectief Naar Succes
7. Van projecten uitvoeren naar continu verbeteren
8. 'Steeds Beter' bij Icare
9. Groeien om niet te krimpen: een uitdaging voor de afdeling pathologie
10. Continu verbeteren bij Vanboeijen: LEAN als bouwstenen voor medezeggenschap
11. De Olympische gedachte

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Lean in de zorg