

Drs. Ing. B. de Best RI is vanaf 1985 werkzaam in de ICT. Hij heeft voornamelijk bij de top 100 van het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid gewerkt.
Meer over Bart de BestAgile service management met Scrum
Op weg naar een gezonde balans tussen de dynamiek van het ontwikkelen van de stabiliteit van het beheren van de informatievoorziening
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789071501807Samenvatting
Het toepassen van Agile software development neemt een grote vlucht. De termen Scrum en Kanban zijn al ingeburgerd bij menig organisatie. Agile software development stelt andere eisen aan de invulling van beheer van programmatuur. Veel organisaties zijn dan ook bezig om zich over deze nieuwe uitdaging te buigen.
Vooral de interactie tussen het scrum ontwikkelproces en het beheren van de programmatuur die het Scrum ontwikkelproces heeft opgeleverd is hierbij een belangrijk aspectgebied. Dit boek bespreekt juist deze interactie. Voorbeelden van onderwerpen die hierbij ter sprake komen zijn het service portfolio, SLA's en de afhandeling van incidenten en wijzigingsverzoeken.
Dit boek definieert eerst de risicogebieden bij het invoeren van Scrum en Kanban. Daarna worden de diverse Agile begrippen en concepten besproken. De invulling van Agile service management is zowel op organisatieniveau als op procesniveau beschreven. Hierbij zijn per beheerproces de relevate risico's benoemd. Tevens is aangegeven hoe hier binnen de context van Scrum invulling aan gegeven kan worden.
Dit boek is slechts één van de praktische uitwerkingen van best practices die in een reeks van publicaties door deze auteur zijn uitgebracht.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Achtergrond
1.2 Doelstellingen boek
1.3 De doelgroep
1.4 Leeswijzer
2. Risico’s invoering Scrum
2.1 Historie
2.2 Revolutie in de beheerwereld
2.3 Risicogebieden
2.4 Samenvatting
3. Agile definities
3.1 Agile manifesto
3.2 Agile methoden
3.3 Scrum
3.4 Kanban
3.5 De verschillen tussen Scrum en Kanban
4. Basisconcepten bij agile toepassingen
4.1 Mensaspecten
4.2 Methodeaspecten
4.3 Middelenaspecten
5. Organisatieaanpassingen voor Scrum
5.1 Scrum heeft niet altijd zin
5.2 De scope van Scrum is beperkt
5.3 Mapping op de demand / supply keten
5.4 Samenvatting
6. Service management met Scrum
6.1 Wat is de impact van de agile principes ?
6.2 Servicedesk functie
6.3 Operations functie
6.4 Service strategy processen
6.5 Service design processen
6.6 Service transition processen
6.7 Service operations processen
7. Agile beheerprocessen
7.1 Inleiding
7.2 Waar zit de waste in beheerprocessen?
7.3 Hoe wordt een proces agile ingericht?
8. Praktijkvoorbeelden
8.1 Inleiding
8.2 Voorbeeld overheidsinstantie
8.3 Voorbeeld financiële instelling
8.4 Voorbeeld zorginstelling
8.5 Samenvatting
Bijlage A: Scrum Self Assessment
Bijlage B: Literatuurlijst
Bijlage C: Begrippenlijst
Bijlage D: Afkortingen
Bijlage E: Websites
Bijlage F: Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan