Professioneel coachen
Ingenaaid Nederlands 2000 9789074885195Samenvatting
Samenwerken, samen doen en het creëren van win-win situaties is steeds meer een noodzakelijke basis voor de groei en bloei van medewerkers en organisaties. Leidinggevenden en medewerkers zijn meer dan vroeger partners met een andere afhankelijkheidsrelatie. Dit partnership doet een steeds groter beroep op de creativiteit en het ondernemerschap van medewerkers. Zij dienen te beschikken over het vermogen om zelfstandig situaties in te schatten en aansluitend de juiste beslissing te nemen. Het aansturen en ontwikkelen van deze medewerkers vraagt van leidinggevenden nieuwe vaardigheden en attitudes. Leidinggeven door middel van procedures en controles is niet meer van deze tijd en weinig effectief. Een coachende stijl van leidinggeven die het zelflerend vermogen van medewerkers vergroot, is meer passend.
Coachen is niet gemakkelijk te definiëren. Dat is nu eenmaal moeilijk met onderwerpen waarin visie, gevoel en houding belangrijke aspecten zijn. Het boek 'Professioneel coachen' is beschouwend geschreven en daagt de lezer uit na te denken over coachen en maakt hem deelgenoot van de passie van de schrijvers voor coachen. De boeiende verhalen prikkelen de verbeelding en interesse. Is bij coachen de gecoachte aan zet, bij dit boek is het de lezer. De auteurs reiken slechts ideeën aan, koppelen praktijkvoorbeelden aan de theorie, wijzen op mogelijke valkuilen en ingesleten gewoonten en bieden uitdagingen aan. Het boek gidst en motiveert de lezer te experimenteren met nieuwe inzichten.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Een goede coach weet wat coachen is
2. Geduld is een schone zaak
3. C'est le ton qui fait la musique
4. Ik voer gesprekken dus ik coach?
5. Groeien en bloeien
6. Leren en laten leren
7. Een goede coach stelt hoge eisen
Epiloog
Literatuurlijst
Over de schrijvers
Colofon
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan