Willem Verbeke is emeritus hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Gent en promoveerde in de Educational Psychologie aan de University of Pennsylvania, Philadelphia, USA. Dat hij toonaangevend is in zijn vakgebied, blijkt onder meer uit de verkoopcijfers van zijn boeken en uit het hoge aantal dat hij geciteerd is: 11000+ citaten op Google Scholar.
Van 1999 tot 2019 was Verbeke bijzonder hoogleraar in Sales- en Account Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij deed veel onderzoek in het vakgebied van verkoop en accountmanagement. Daarbij richtte zich vooral op emoties, sociale netwerken, account-managementsystemen, kennismanagement, neurowetenschappen, endocrinologie en epigenetica.
In diezelfde periode was Verbeke Star Researcher op het ERIM, Erasmus Research Institute of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is lid van de editorial board van de Journal of Personal Selling en Sales Management.
Verbeke is ook na zijn emeritaat actief gebleven als trainer, auteur en ontwikkelaar van trainingen. Hij is mede-oprichter van Professional Capital, een onderneming die trainingen geeft over commerciële vaardigheden voor commercieel leiders. Hij is ook mede-oprichter van het Customerlytics.eu. Dit bedrijf richt zich richt op AI- gebaseerde spraak- en taalanalyse van gesprekken tussen klant en verkoop/service-medewerkers. Bovendien is hij de oprichter van ExploreMe, dat veerkracht traint bij teams en commercieel professionals. Bij de Groeneveld Academy is hij kerndocent van de zeer succesvolle SalesMBAin1Day.
Willem Verbeke heeft optredens gedaan als gastspreker op verschillende Amerikaanse universiteiten zoals Harvard en de University of Michigan. Hij is een veelgevraagd spreker voor multinationals als Procter & Gamble, Nedcon, Daemen, ABN AMRO, Nationale Nederlanden, Royal FloraHolland, Continu.
In zijn carrière heeft Verbeke meer dan 100 wetenschappelijke papers gepubliceerd, onder meer in tijdschriften die volgens de Financial Times tot de top 50 van tijdschriften op het gebied van wetenschap, business en economie behoren, zoals: 'The Journal of Marketing,’ ‘The Journal of Applied Psychology' en ‘The Journal of Management.’
In 2002 en 2012 ontving Verbeke de Howard Sheth Foundation Award in de USA voor de beste paper in the 'Journal of The Academy of Marketing Science' en de AMA Sales SIG ‘Excellence in Research Award for 2012’.
Verbeke schreef boeken voor professionals zoals 'Marketing-communicatie en chaos', 'Ik netwerk dus ik besta,' 'Ik verkoop dus ik besta', ‘Adaptief en strategisch accountmanagement', ‘Doeltreffend beïnvloeden’, ‘Ik begrijp waarom ik verkoop, dus ik verkoop beter,’ en de ‘Veerkrachtige Professional’.
Naast al het werk maakt Verbeke tijd vrij voor zijn grote hobby’s, fietsen en hardlopen. Hij liep 9 keer de marathon van Rotterdam.