

Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren senior (AI-)marketintgtech-ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, SRM, NIMA, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens, prijswinnende boeken en energie lessen.
Meer over Patrick PetersenAI-selling: AI in het verkoopteam
(incl. online updates)
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789082298154Samenvatting
Actie: gratis verzending - bij reservering van dit boek voor 6 juni
In 'AI-selling: AI in het verkoopteam' boek ontdek je hoe AI-selling het verkoopproces fundamenteel verandert door kunstmatige intelligentie strategisch in te zetten binnen een modern verkoopteam. Van de basisprincipes van AI-selling en de rol van AI in het huidige saleslandschap tot diepgaand marktonderzoek, klantinzichten en geavanceerde leadgeneratie; elk hoofdstuk biedt praktische inzichten en voorbeelden. Alles voorzien van extra's op de bijbehorende website.
Je leert hoe je met behulp van AI gerichte salescampagnes opzet, klantgesprekken optimaliseert, deals sneller sluit en AI effectief integreert in teamprocessen. Ook wordt ingegaan op toekomstige trends, ethische vraagstukken en veranderende teamrollen. Dit boek biedt niet alleen theorie, maar ook toepasbare tools, benchmarks en oefeningen – ideaal voor salesprofessionals die AI willen benutten om efficiënter en slimmer te verkopen.
Trefwoorden
ai-selling kunstmatige intelligentie verkoopproces leadgeneratie salesstrategie verkopen salescampagnes conversie verkoopteams marktinzicht salestechnologie klantinzichten verkoopefficiëntie artificiële intelligentie online marketing klantgesprekken sales automation verkoopanalyse verkoopprestaties predictive selling machine learning verkoopinformatiesysteem salesfunnel ethiek data-analyse
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
Voorwoord door Charlotte Meindersma
Voor wie is het boek geschikt?
De doelmatige opbouw
Het gebruik van het boek
Hoofdstuk 1
AI-selling: van inzicht tot verkoopgesprek
De termen gericht op AI-selling en AI-commerce
De optimale fase per verkoopgesprek
Top 10: Waarom nog meer AI-selling inzetten?
Hoofdstuk 2
De AI-revolutie in sales37
Nieuwe salesfuncties voor in het AI-tijdperk
AI, CRM en de virtuele analyse van videogesprekken
Een AI-gedreven CRM
Nog meer AI-toepassingen voor CRM-systemen
AI is een noodzaak bij de verbetering van verkoopgesprekken
Hoofdstuk 3
Prompt-engineering voor trends en analyse
Ethiek
Slimme bots en data-analyse
Wat is prompt-engineering?
“Garbage in, garbage out!”
De mens en privacy
Prompts voor marktinzicht
Een concurrentie-analyse
Hoofdstuk 4
Prompt-engineering voor analyse en offerte
ChatGPT versus Gemini en Copilot
Analyse voor optimalisatie van de verkoopstrategie
Hoofdstuk 5
AI-agents for sale
Voorbeelden
Hoe werkt zo’n AI-agent in stappen?
Stap 1: Waarnemen
Stap 2: Toepassen van regels (logica)
Stap 3: Afleiden van conclusies
Stap 4: Actie ondernemen
Wat is het verschil tussen een AI-agent en een chatbot?
Een AI-agent bouwen
Nog een AI-agent bouwen
Strategische toepassingen van AI-agenten
Hoofdstuk 6
AI, leads en voorspellingen
De noodzaak van marktsegmentatie
Persoonlijke, commerciële content maken
Verkoopdata-analyse en voorspelling
Hoofdstuk 7
AI in het verkoopteam
Wie zitten er in dit verkoopteam?
1. Vorm een AI-stuurgroep en creëer draagvlak
2. Analyseer de huidige situatie en bepaal doelen
3. Selecteer AI-use cases en tools
4. Stel goedkeuring van het MT veilig
5. Ontwikkel vaardigheden en start een pilot
6. Evalueer en optimaliseer
7. Presenteer resultaten en vraag goedkeuring voor uitrol
8. Gefaseerde uitrol en continue optimalisatie
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan