Lees verder
Rudy Gort is een gerenommeerd auteur en adviseur.
Ruim vijftien jaar is hij werkzaam geweest bij verschillende typen organisaties, van consultancy en overheid tot bouw.
Meer over Rudy GortLean vertaald naar projecten
Samen leren bouwen aan innovatievermogen
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789082365207Samenvatting
Lean is meer! Door de lean-filosofie toe te passen in jouw organisatie, kun je meer met minder. Het kan beter, sneller én goedkoper. En dat is nog maar het begin. Maar hoe doe je dat, vooral in een projectorganisatie? Daar zal dit boek je mee helpen.
In 'Lean vertaald naar projecten: samen leren bouwen aan innovatievermogen' legt Rudy Gort uit waarom het zo vaak misgaat met projecten. Hij laat zien hoe je een organisatie kunt verbeteren met behulp van de lean-principes, zodat je het beste uit twee werelden kunt halen. Er is namelijk niets mysterieus, van nature Japans, of specifiek voor auto's aan lean. Het is een kwestie van de principes toepassen in de eigen context. Dit boek helpt je de algemene lean-filosofie op concrete en constructieve wijze te vertalen naar projectorganisaties in het algemeen en de bouwsector in het bijzonder.
"Bij lean hoor je vaak: procesmatig werken, gebruikmaken van tools en efficiency verhogen. Bij Toyota is lean op de eerste plaats een cultuur van werken. Een cultuur die is geënt op 'permanente verbetering' en 'respect voor mensen'. Dit cultuuronderdeel wordt in dit boek prachtig omschreven." - Lex van den Elsen Manager Dealer Development - Toyota Nederland
"De lean-filosofie kan de bouwsector van dienst zijn om projecten doelmatiger en doeltreffender te laten verlopen. Lean vertaald naar projecten is het eerste boek dat deze twee werelden op gestructureerde wijze bij elkaar brengt." - Dr.ir. Ruben Vrijhoef Lector Vernieuwing van de Bouwketen - Hogeschool Utrecht Onderzoeker bouwprocesinnovatie - Technische Universiteit Delft
"Veel meer dan een uitstekend boek over lean. Rudy Gort is erin geslaagd om een helder en praktisch verhaal te vertellen dat ook voor managers van buiten de bouw boeit en inspireert!" - Giuseppe Marzio Senior Communications Advisor - Johnson & Johnson Presentation Designer - CHIARO
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rudy Gort
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1: Het belang van projecten
1.1 Projectkenmerken
1.2 Opkomst van productie- en projectmanagement
1.3 Projecten als specialisme
1.4 Strategisch, sociaal en economisch belang
1.5 Concluderend
Hoofdstuk 2: Het probleem
2.1 Prestaties
2.2 Maatschappelijke impact
2.3 Ontevredenheid
2.4 Concluderend
Hoofdstuk 3: Hoofdoorzaken
3.1 Verouderde spelregels
3.2 Fragmentatie
3.3 Complexiteit en dynamiek
3.4 Financiële sturing
3.5 Aanbestedingen
3.6 Concluderend
Hoofdstuk 4: Maatregelen
4.1 Nieuwe spelregels
4.2 Creëer samenhang
4.3 Complexiteit reduceren en opvangen
4.4 Sturen op klantwaarde
4.5 Andere uitvraag markt
4.6 Concluderend
Deel II: LEAN IN DE DIEPTE EN DE BREEDTE (pagina 110 t/m 409)
Hoofdstuk 5: Ontstaan en evolutie van lean
5.1 De oorsprong
5.2 Bekendheid naar buiten
5.3 Lean is meer
5.4 Terug naar de kern
5.5 Concluderend
Hoofdstuk6: De kracht van lean
6.1 Sneller, beter én goedkoper
6.2 Onovertroffen flexibiliteit
6.3 Innovatievermogen
6.4 Lerend vermogen
6.5 Concluderend
Hoofdstuk 7: De vijf hoofdelementen van het lean-huis
7.1 De ondergrond: een langetermijnmissie
7.2 Het dak: toekomstbeeld van klanttevredenheid
7.3 Het fundament: een stabiliserende basis
7.4 De pijlers: kwaliteit en tijdigheid
7.5 Hart en ziel: respect en verbetering
7.6 Concluderend
Hoofdstuk 8: De vertaling naar een projectomgeving
8.1 Het doel: waarde creëren
8.2 De basis: de waardestroom mogelijk maken
8.3 Tijdigheid: cadans, flow en pull
8.4 Kwaliteit: vroegtijdig alternatieven onderzoeken
8.5 De kern: cross-functionele teams van experts
8.6 Concluderend
Hoofdstuk 9: Transformeren door lerend veranderen
9.1 Is er een routekaart?
9.2 Waar staan we nu?
9.3 Waar willen we naartoe?
9.4 En nu eropuit gaan!
9.5 Herhaal en breid uit
9.6 Concluderend
Dankwoord
Bibliografie
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan