Bart Brandsma is filosoof en 'expert polarisatie'. Hij adviseert en traint met management en leiderschap, bij politie, met officieren van justitie, ministers, docenten, journalisten, burgemeesters en tal van andere professionals die willen leren acteren in de toenemende dynamiek van wij-zij denken.
Meer over Bart BrandsmaDe hel, dat is de ander
Het verschil in denken van moslims en niet moslims
Paperback Nederlands 2016 9789082595710 1e drukSamenvatting
Het verschil in denken tussen moslims en niet-moslims in Europa is verdeeld in een 'wij' en een 'zij'. 'Moslims' en 'niet-moslims' staan tegenover elkaar. En steeds horen we dezelfde mantra: moslims moeten de kloof dichten. Zij moeten een Verlichting doormaken.
En wat moet de 'niet-moslim'? Om die vraag te beantwoorden ging filosoof Bart Brandsma op bezoek bij de belangrijkste moslimintellectuelen in Duitsland, Frankrijk, Nederland en Senegal, en hij reisde af naar Turkije, Frankrijk, Marokko, Indonesië, Suriname, Senegal, Bosnië, Nepal en Duitsland. Op meeslepende en originele wijze analyseert hij het denken van de homo islamicus en de homo secularis. Hij dringt door in beider werkelijkheid en laat zien hoe de spraakverwarring ontstaat. Hij verliest zich niet in ellenlange verhandelingen over geschiedenis en cultuur, maar kiest voor een korte, precieze duiding van beide werelden, zowel in hun verschillen als in hun overeenkomsten.
Anders dan hij van tevoren verwachtte, kunnen 'wij' en 'zij' elkaar op de belangrijkste terreinen vinden. Zelfs wanneer het gaat om de drie exemplarische controverses in het moslim-debat: `vrije meningsuiting versus godslastering`, `het dilemma religieuze overtuiging versus individuele rechten` en `de scheiding van kerk en staat`. Eindelijk een boek dat de discussie openbreekt.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan