Sporen van Reggio
Een introductie in de Sporen-pedagogiek
Paperback Nederlands 2024 3e druk 9789085603566Samenvatting
Vanaf zijn geboorte is ieder kind competent, krachtig en intelligent en beschikt over wel honderd talen om met zijn omgeving te kunnen communiceren. Kinderen groeien op in een gemeenschap van mensen en vanaf het allereerste moment zijn zij gericht op interactie en communicatie met de mensen in hun omgeving. Ze zijn nieuwsgierig en leergierig en ze benaderen hun wereld met al hun zintuigen en vermogens. Ze ontwikkelen gedachten, ideeën en fantasieën.
Wij maken verbindingen tussen hun ideeën, vormen theorieën en maken plannen. Jonge kinderen zijn onderzoekers en makers: zij geven vorm aan hun eigen ontwikkeling. Natuurlijk zijn kinderen daarvoor ook afhankelijk van de zorg en aandacht van de volwassenen om hen heen. Want al zijn hun vermogens nog zo groot en zijn hun ideeën en plannen nog zo betekenisvol, ze hebben volwassenen nodig die zich in hen verdiepen, naar hen kijken en luisteren. Professionals die aansluiten bij de onderzoeksvragen van de kinderen en hen ruimte en materialen bieden.
Deze gedachten vormen de kern van het werk in Reggio Emilia en zijn de inspiratiebron voor SPOREN, de pedagogiek voor kinderen van nul tot zeven die de Stichting Pedagogiek-ontwikkeling 0-7 ontwikkelde. Tien jaar geleden introduceerde Pedagogiek 0-7 de Reggio Emilia benadering in Nederland door de tentoonstelling en conferentie De kinderen van Reggio in het Stedelijk Museum Amsterdam. Daarna werkte Stichting Pedagogiek 0-7 binnen onderzoeksprojecten aan de vertaling van het gedachtegoed van Reggio Emilia voor de Nederlandse praktijk in kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. Dit boek introduceert de Sporen-pedagogiek.
Het is een boek vol theorieën, praktijken, geschiedenissen, gedachten en ideeën. Een bundeling van beelden en verhalen van de kinderen en volwassenen die tien jaar met elkaar samenwerkten aan de ontwikkeling van SPOREN.
Trefwoorden
pedagogiek sporen-pedagogiek reggio emilia onderwijs kinderontwikkeling basisonderwijs competente kinderen kinderopvang pedagogische documentatie onderzoekend leren honderd talen voor- en vroegschoolse educatie democratisch leren pedagogische cyclus atelierista pedagogista betekenisvol leren diversiteit atelier pedagogische ruimte doorlopende leerlijn ouderparticipatie leeromgeving kindvolgsysteem creativiteit constructivisme projectmatig werken sociaal constructivisme kinderperspectief maakonderwijs
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
praktijkverhaal Regels en Rechten 12
1 Wat is Sporen, wat is het niet? 21
praktijkverhaal Liggen, rollen, kruipen, lopen 32
2 Het verhaal van Reggio Emilia 39
praktijkverhaal Poes Pinkie 46
3 Van Reggio naar Sporen 53
Interview met groepsleiding 63
praktijkverhaal Koken als een van de 100 talen 68
4 Werken met Sporen 75
Interview met atelierista 103
praktijkverhaal Connecten 108
5 Sporen ontwikkelen 115
Interview met leerkrachten 127
praktijkverhaal Kennismaken en afscheid nemen 134
Stichting Pedagogiekontwikkeling 0-7 141
Literatuur 142
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan