IT Outsourcing: een introductie
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789087531232Samenvatting
Door globalisering en de ontwikkeling van de netwerksamenleving is outsourcing van IT-taken onvermijdelijk geworden. Aanvankelijk was kostenbesparing de voornaamste drijfveer, maar tegenwoordig dwingt het tekort aan goed geschoold IT-personeel onshore, steeds meer bedrijven tot offshore outsourcing, ongeacht de prijs. Outsourcing is echter verre van eenvoudig. Inmiddels hebben zich na 10 jaar vallen en opstaan een aantal best practices ontwikkeld, die iedereen die met outsourcing te maken krijgt, hetzij in de rol van uitbesteder, van IT-dienstenleverancier of van adviseur, zou moeten kennen.
Dit boek maakt de belangrijkste best practices van IT outsourcing beschikbaar voor een breed publiek. Het boek is de neerslag van de leergang Basics of Souring die het PON (Platform Outsourcing Nederland) als HBO opleiding heeft gegeven voor haar leden. De docenten waren allemaal experts van bij het PON aangesloten bedrijven en zij vonden het de moeite waard om hun colleges uit te schrijven en te 'verpakken' in dit boek.
Daardoor is dit boek ook geschikt als leerboek voor studenten in het hoger onderwijs vanaf het derde leerjaar, met name bij de HBO-opleidingen voor Informatica, Bedrijfskunde, Rechten en Human Resource Management. De best practices voor IT servicemanagement zoals vastgelegd in ITIL worden daarbij bekend verondersteld.
Trefwoorden
it outsourcing sourcing lifecycle sourcingstrategie offshore outsourcing business case demand management transitiefase succesfactoren nearshore outsourcing leveranciersselectie verandermanagement contractmanagement arbeidsrecht shared service center dual shore performance management back-sourcing sourcingfactoren monitor service level agreement co-sourcing follow-up sourcing ontvlechtbaarheid transformational outsourcing transactiekosten cultuurverschillen activity based costing kennisbehoud platform outsourcing nederland commoditisering IT-governance
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Voorwoord van Emilie Randoe
De auteurs
1. Inleiding
2. Kaders
3. Fase besluitvorming
4. Fase leveranciersselectie
5. Fase transitie
6. Fase dienstverlening
7. Fase contractbeëindiging
Bijlage A: Begrippenlijst
Bijlage B: Literatuur
Bijlage C: Al bloggend leert men (Welmoed Lockefeer)
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan