IT Service-portfoliomanagement: Maximaliseer de waarde van IT
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789087536442Samenvatting
IT levert pas waarde en is pas waardevol, wanneer het wordt gebruikt. Dat gebeurt in de operatie waar de gebruiker de transacties met zijn applicatie kan uitvoeren, rekeningen kan versturen; voorraden bijhouden; financiële verslagen maken en dergelijke. De waarde zit in het feit dat het met IT-systemen sneller of nauwkeuriger gaat dan met de hand; dat meer klanten kunnen worden bediend; of dat het resultaat kwalitatief beter is. Het managen van de waarde van IT begint daarom bij de operatie.
IT Service-portfoliomanagement (IT SPM) stelt de operatie centraal en heeft als doel de waarde van IT te maximaliseren of anders gezegd alles uit IT te halen wat er inzit. Portfoliomanagement van (financiële) producten heeft zijn nut al lang bewezen. In dit boek kiezen de auteurs voor eenzelfde benadering maar dan met een portfolio aan IT-diensten.
Opzet van IT-SPM is het behalen van een maximaal integraal resultaat door zichtbaar te maken wat er geleverd wordt en - daar waar het nog beter kan - wijzigingen in het portfolio door te voeren. Dat kan door elke kans te grijpen om slimmer te werken, simpeler, met minder, meer te bereiken, met de juiste snelheid en flexibiliteit en vanzelfsprekend ook nog eens tegen de laagste kosten en conform interne en externe regelgeving.
De inhoud van dit boek sluit aan op belangrijke frameworks en methoden op het gebied van IT-servicemanagement en IT-governance, zoals ITIL, COBIT en ISO38500 en is het eerste boek dat de best practices op het gebied van IT Service-portfoliomanagement beschrijft. Er wordt ook uitgebreid ingegaan op het Service-lifecyclemanagement en op gereedschappen en werkwijzen ten behoeve van het IT Service-portfoliomanagement. Bovendien is de tekst verlevendigd met veel praktijkvoorbeelden, overzichtstabellen en verhelderende illustraties.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Introductie
2. IT Service-portfoliomanagement
3. IT-diensten als portfolio
4. De waarde van IT
5. Lifecyclemanagement
6. Motieven voor IT Service-portfoliomanagement
7. Hoe SPM kan helpen
8. Gereedschappen voor SPM
9. Organisatie en werkwijzen
10. Veranderaanpak en prioriteiten
11. Conclusies
Literatuurlijst
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan