Malafide merkregistraties
Gebruiksintentie in de kwade trouw-doctrine
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789088633461Samenvatting
Goede en kwade trouw spelen een belangrijke rol binnen het merkenrecht. Niet iedereen die een merk registreert, doet dat ook met de juiste intenties. Zo kan de intentie ontbreken om het merk daadwerkelijk te gebruiken of eerlijk te concurreren. Deze gebruiksintentie is een essentieel onderdeel om een merkdepot te kwader trouw te kunnen herkennen, al blijft dit in de praktijk tamelijk complex.
In dit boek onderzoekt mr. Chiel Wellenberg de ontwikkelingen binnen de kwade trouw-doctrine. Een analyse daarvan is noodzakelijk om het Nederlandse systeem te vergelijken met dat van de Verenigde Staten. Daar is het verplicht – in tegenstelling tot de EU – een verklaring te overleggen bij de merkregistratie, waaruit moet blijken dat de merkhouder een bonafide gebruiksintentie heeft het betreffende merk in het economische verkeer te gebruiken. De auteur onderzoekt of het wenselijk is ook in Nederland een verklaring van bonafide gebruiksintentie te verlangen.
Daartoe beschrijft de auteur hoe de kwade trouw werd vormgegeven vóór de Europese harmonisatie, hoe het Hof van Justitie het kwade trouw-begrip heeft ingekleurd en wat de gevolgen zijn van het arrest Sky/Skykick voor de rechtspraktijk. Vervolgens behandelt de auteur de kwade trouw-doctrine in de VS, in het bijzonder de ‘intent-to-use-application’, en wat de relatie is tussen fraude bij merkregistratie en het gebrek aan een bonafide gebruiksintentie in de VS. De auteur doet enkele aanbevelingen ter verbetering van de wetgeving omtrent merkregistratie en het aspect van kwade trouw, met als doel merken en merkhouderrechten beter te beschermen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Inleiding 1
1.1 Reikwijdte van dit boek 3
1.2 Onderzoeksvraag en onderzoeksmethoden 4
1.3 Afbakening van het onderwerp 4
1.4 Leeswijzer 5
2 Het Europeesrechtelijk kwade-trouw-begrip 7
2.1 Inleiding 7
2.2 Art. 2.4 sub f BVIE 8
2.2.1 Ratio 8
2.2.2 Onder 1° 9
2.2.3 Onder 2° 11
2.3 Art. 2.2bis lid 2 BVIE 12
2.3.1 Lindt/Hauswirth 12
2.3.1.1 Uitspraak van het Hof 13
2.3.1.2 Analyse 13
2.3.2 Malaysia Dairy 14
2.3.3 Koton 15
2.3.3.1 Uitspraak van het Hof 15
2.3.3.2 Analyse 16
2.3.4 Sky/Skykick 17
2.3.4.1 Uitspraak van het Hof 18
2.3.4.2 Analyse 19
2.3.5 Gerecht EU 21
2.4 In strijd met Benelux-recht? 22
2.5 Conclusie 23
3 Kwade trouw in de VS 27
3.1 Inleiding 27
3.2 Art. 1(b) Lanham Act 28
3.2.1 Ratio 29
3.2.2 ‘Intent-to-use application’ 30
3.3 Hoe wordt bonafide gedefinieerd? 31
3.4 Art. 14(c) Lanham Act 34
3.5 Conclusie 37
4 Vergelijking van gebruiksintentie tussen Nederland en de Verenigde Staten 41
4.1 Inleiding 41
4.2 Merkregistratie 42
4.2.1 Gleissner-registraties 44
4.2.2 Sky/Skykick 45
4.2.3 Analyse 47
4.3 Normaal gebruik versus Use in commerce 48
4.3.1 Normaal gebruik 49
4.3.1.1 Länsförsäkringar 51
4.3.1.2 Baidu 52
4.3.2 Use in commerce 53
4.3.3 Analyse 55
4.4 Max-Planck Instituut 57
4.5 Conclusie 57
5 Slotbeschouwing 61
5.1 De wenselijkheid van een verklaring van bonafide gebruiksintentie 61
5.2 Aanbevelingen 67
Geraadpleegde literatuur 69
Geraadpleegde jurisprudentie 73
Bijlage 75
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan