

Barbara Stoopman is sinds 1997 werkzaam in de assurantiebranche en heeft de diverse wijzigingen van dichtbij meegemaakt.
Meer over Barbara StoopmanHet nieuwe verzekeren
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789090316895Samenvatting
Het nieuwe verzekeren, wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Kan verzekeren vernieuwend zijn? Ja zeker! Zeker in deze tijden waarin veel ondernemers en andere branches juist moeten omdenken, veranderen en vernieuwen.
Per januari 2013 kent Nederland een provisieverbod op de zogenaamde complexe producten. Dit betekent dat de consument vanaf die datum een factuur ontvangt van zijn of haar adviseur voor de adviezen en de bemiddeling rondom bijvoorbeeld hypotheken, levensverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Geen beloning meer vanuit de verzekeraar richting de adviseur, welke verborgen zat in de premie welke de consument betaalde.
Dit is al een hele vernieuwing, de adviseur wordt beloond voor het gegeven advies en de gewerkte uren. Voorheen was de premie welke de consument betaalde leidend voor de hoogte van de beloning van de adviseur.
Vanuit Het Nieuwe Verzekeren vragen wij ons af waarom de beloning van de adviseur überhaupt afhankelijk moet zijn van de hoogte van te betalen premie. Dit werkt twee kanten op, consumenten en ondernemers betalen geen overbodig hoge beloningen meer en de adviseur wordt betaald naar verhouding van de werkzaamheden.
Sterker nog, we gaan verder in deze filosofie en gaan liever als risicomanager / bedrijfsadviseur op de stoel van de consument en / of ondernemer zitten. Het klantbelang staat hierin bovenaan en klanten worden geadviseerd over de aanwezige risico’s alsmede de manier om deze risico’s te beperkten. Verzekeren is een manier van risicobeperking en kan in sommige gevallen een prima oplossing zijn, maar is zeker niet altijd de beste of enige oplossing!
Trefwoorden
verzekeren risicomanagement assurantieadvies advisering verandering provisieverbod klantbelang ondernemerschap beloningsstructuur assurantiebranche financieel advies innovatie mkb bedrijfscontinuïteit integriteit vertrouwen transparantie bedrijfsadviseur solidariteit toekomstbestendig factuurmodel complexe producten risicobeperking naslagwerk sparringsessies masterclasses struisvogelpolitiek stilstand bemiddeling wanpraktijken
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Barbara Stoopman
Inhoudsopgave
Vroeger was alles beter - dat zei men vroeger ook.
2. De veranderde behoefte van de eindklant
Wat een mens in verwarring brengt zijn niet de feiten, maar de meningen over de feiten.
3. Plan van aanpak
Kwaliteit is het beste businessplan.
4. Tijd voor verandermanagement
Iedereen wil veranderen, maar niemand heeft de behoefte veranderd te worden.
5. Nieuwe informatiebehoeften
Delen is het nieuwe hebben.
6. Het nieuwe verzekeren
Als je blijft doen wat je deed, blijf je krijgen wat je kreeg!
7. Het heden
Doe het nu, soms wordt een "later" nooit.
8. Klantgerichtheid
Het enige waar de klant aan dacht, was aandacht.
9. Onderscheidend
Je hebt alleen concurrenten als je hetzelfde doet als anderen.
10. New Business
Een tevreden klant is de allerbeste bedrijfsstrategie.
11. Samenwerken
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
12. Presentatie, acquisitie en netwerken
Als ze je niet kennen, kunnen ze niet voor je kiezen.
13. Toppertje op hakken
Wil je snel gaan, ga alleen. Wil je ver komen, ga samen.
14. De toekomst van de adviseur
De toekomst hangt af van wat je nu doet.
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan