Caribische wetgevingstechniek
Het opstellen van wetgeving in Aruba, Curaçao en Sint Maarten
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789400112735Samenvatting
De Caribische landen van het Koninkrijk der Nederlanden – Aruba, Curaçao en Sint Maarten – staan voor een grote wetgevingstaak. Dit boek bevat een zowel wetenschappelijke als praktische handleiding voor degenen die die wetgeving moeten opstellen. Het is in de eerste plaats geschreven voor de opleiding tot Certified Legislative Lawyer van het Caribbean Center for Legislation (CCL), maar is ook geschikt voor wetenschap en praktijk: als handboek, naslagwerk of desk reference.
Het boek biedt een systematische bespreking van alles wat bij het opstellen van wettelijke regelingen komt kijken: algemene aanpak, wetgevende bevoegdheid, kernbepalingen, bevoegdheidstoedeling en organisatie, handhaving, wetgevingstechniek in enge zin (algemene en bijzondere vormgevingsaspecten, opzet en indeling, wijzigingswetgeving) en toelichting.
Er wordt steeds verwezen naar de relevante Aanwijzingen voor de regelgeving van Aruba, Curaçao en Sint Maarten, met illustratieve voorbeelden, aanvullingen en waar nodig kritische opmerkingen en alternatieven.
Trefwoorden
wetgevingstechniek wetgeving bestuursrecht caribisch recht caribische landen aruba juridische regelgeving curaçao sint maarten overheid koninkrijk der nederlanden regelgeving handhaving bevoegdheidstoedeling landsverordeningen normstelling juridische vormgeving staatsrecht organisatie aanwijzingen voor regelgeving ministeriële regelingen landsbesluiten attributie wijzigingswetgeving delegatie wetgevende bevoegdheid naslagwerk inwerkingtreding
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding 15
1.1.1 Algemeen 15
1.1.2 De Aanwijzingen voor de regelgeving 15
1.2 Toegankelijkheid en bruikbaarheid van wetgeving 18
1.2.1 Algemeen 18
1.2.2 Concordantie 22
1.3 Aanpak bij het opstellen van een wettelijke regeling 23
1.3.1 Inleiding; het begrip ‘wettelijke regeling’ 23
1.3.2 Stappenplan 24
1.3.3 Stap 1: inventarisatie van het probleem en zijn omgeving 26
1.3.4 Stap 2: het in kaart brengen van mogelijke interventies 30
1.3.5 Stap 3: het kiezen van een instrument 31
1.3.6 Stap 4: het kiezen van de bijbehorende juridische vorm 32
1.3.7 Stap 5: het ontwerpen van kernbepalingen 33
1.3.8 Stap 6: het ontwerpen van de volledige regeling 34
1.4 Volgorde en wijze van bespreking van de stappen in dit boek 34
2 Wetgevende bevoegdheid 37
2.1 Inleiding 37
2.2 Vormen van wetgeving 37
2.2.1 Algemeen 37
2.2.2 Landsverordeningen 38
2.2.3 Landsbesluiten, houdende algemene maatregelen 39
2.2.4 Ministeriële regelingen met algemene werking 41
2.2.5 Regelingen van de besturen van functionele openbare lichamen 42
2.2.6 Regelingen van zelfstandige bestuursorganen 42
2.3 Toedeling van wetgevende bevoegdheid 43
2.3.1 Algemeen 43
2.3.2 Attributie van wetgevende bevoegdheid 44
2.3.3 Delegatie van wetgevende bevoegdheid 44
2.3.4 Mandaat van wetgevende bevoegdheid 46
3 Considerans, centrale gedragsnormen, inwerkingtreding en overgangsrecht 47
3.1 Inleiding 47
3.2 Considerans 47
3.2.1 Algemeen 47
3.2.2 Verplichting 48
3.2.3 Betekenis 48
3.2.4 Wetgevingstechniek considerans 49
3.3 Centrale gedragsnormen 51
3.4 Gedragsnormen nader geanalyseerd 54
3.4.1 Normoperator 54
3.4.2 Normadressaat 57
3.4.3 Normobject 58
3.4.4 Normcondities 59
3.5 Centrale norm en wetgevingstechniek 60
3.5.1 Plaats van de centrale gedrags- of aanspraaknormen 60
3.5.2 De normoperator in de wetgevingstechniek 61
3.5.3 Normadressaat, normobject en normconditie in de wetgevingstechniek 63
3.5.4 Gedetailleerd of globaal regelen 66
3.6 Inwerkingtreding, tijdelijke wetgeving, overgangsrecht en terugwerkende kracht 72
3.6.1 Algemeen 72
3.6.2 Inwerkingtreding 72
3.6.3 Tijdelijke wetgeving; horizonbepaling 75
3.6.4 Overgangsrecht 76
3.6.5 Terugwerkende kracht 82
4 Bevoegdheidstoedeling en organisatie 85
4.1 Inleiding 85
4.2 Organisatienormen en normenlogica 86
4.2.1 Algemeen 86
4.2.2 Bevoegdheidsnormen 86
4.2.2.1 Algemeen 86
4.2.2.2 Normenlogische structuur 87
4.2.2.3 Bevoegdheidsnormen en beslissingsruimte 91
4.2.3 Instellingsnormen 92
4.2.3.1 Algemeen 92
10 Caribische wetgevingstechniek
4.2.3.2 Normenlogische structuur 93
4.2.3.3 Wetgevingstechniek instellingsnormen 93
4.3 Normatieve uitgangspunten 95
4.4 Organisatievormen 96
4.4.1 Regering en ministers 96
4.4.2 Adviesorganen 98
4.4.3 Deconcentratie 101
4.4.4 Zelfstandige bestuursorganen 103
4.4.5 Functionele openbare lichamen 107
4.4.6 Rechterlijke colleges 108
4.5 Toedeling van bestuursbevoegdheden algemeen 108
4.5.1 Inleiding 108
4.5.2 Toedeling van bestuursbevoegdheid 109
4.5.2.1 Algemeen 109
4.5.2.2 Attributie van bestuursbevoegdheid: hoe te attribueren 110
4.5.2.3 Delegatie van bestuursbevoegdheid: delegatie mogelijk te maken 116
4.5.2.4 Mandaat van bestuursbevoegdheid: mandaat onmogelijk maken 117
5 Handhaving 123
5.1 Inleiding 123
5.2 Uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid 124
5.3 De Tafel van elf 125
5.3.1 Algemeen 125
5.3.2 De Tafel van elf nader bezien 130
5.3.2.1 Dimensies voor spontane naleving 130
5.3.2.2 Handhavingsdimensies 134
5.3.2.3 Sanctiedimensies 138
5.3.3 De Tafel van elf toegepast 139
5.3.3.1 Een voorbeeld 140
5.4 Keuze en vormgeving van de handhaving(sbepalingen) 143
5.4.1 Algemeen 143
5.4.2 Normstelling en handhaving 143
5.4.3 Publieke en private handhaving 145
5.4.4 Nalevingstoezicht en opsporing 146
5.4.5 Sancties 149
6 Algemene vormgevingsaspecten 155
6.1 Inleiding 155
6.2 Harmonisatie 156
6.2.1 Harmonisatie bij soortgelijke onderwerpen 156
6.2.2 Niet afwijken van algemene regelingen respectievelijk hogere regelingen 157
6.2.3 (Verbod van) herhaling van normen uit hogere regeling 159
6.3 Formulering, spraakgebruik, terminologie en schrijfwijze 159
6.4 Aanhaling en verwijzing 170
7 Opzet en indeling van een wettelijke regeling 179
7.1 Inleiding 179
7.2 De vaste volgorde van elementen en bestanddelen 179
7.3 Indeling en groepering van bepalingen in het lichaam van de regeling 181
7.4 Herhaling en het voorkomen daarvan 183
7.4.1 Problemen van herhaling 183
7.4.2 Technieken om herhaling te voorkomen 185
7.5 Nummering, indeling in paragrafen etc., kopjes en opsommingen 190
7.5.1 Indeling regeling in artikelen 190
7.5.2 Nummering 191
7.5.3 Onderverdeling van artikelen 193
7.5.4 Indeling regeling in hoofdstukken, paragrafen etc. 195
7.5.5 Bijlagen 196
8 Overige onderwerpen 199
8.1 Inleiding 199
8.2 Opschrift 199
8.3 Aanhef 201
8.3.2 Modellen 201
8.3.2.1 Aruba 201
8.3.2.2 Curaçao 202
8.3.2.3 Sint Maarten 203
8.3.3 ‘Gelet op’ 203
8.4 Begripsbepalingen 204
8.5 Rechtsbescherming 207
8.6 Overgangs- en slotbepalingen 209
8.6.1 Volgorde 209
8.6.2 Geheimhoudingsbepaling 209
8.6.3 Evaluatiebepaling 210
8.6.4 Wijziging en intrekking van oude (en andere) regeling(en) 211
8.6.5 Citeertitel 212
8.7 Bekendmaking en ondertekening 213
8.7.1 Bekendmaking 213
8.7.2 Ondertekening 214
9 Wijziging en intrekking 215
9.1 Inleiding 215
9.2 Inhoud van wijzigingswetgeving 216
9.3 Niveau van wijziging 218
9.4 Opbouw en vormgeving 220
9.4.1 Indeling en artikelnummering 220
9.4.2 Opschrift en citeertitel 230
9.4.3 Wijzigingswetgeving als macro 230
9.4.4 Wijzigingen op artikelniveau 233
9.5 Intrekken en vervallen van regelingen 239
10 Toelichting 243
10.1 Inleiding 243
10.2 Juridische status 243
10.3 Motiveringsplicht 247
10.4 Vormgeving en inhoud 247
10.4.1 Vormgeving 247
10.4.2 Inhoud 250
Register van aanwijzingen voor de regelgeving 253
Serielijst SNAAR | Previously published in SNAAR 265
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan