Jan-Willem van Prooijen (1975) is als gedragswetenschapper werkzaam binnen de psychologie en de criminologie. Hij is universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam, senior onderzoeker aan het Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), en Bijzonder Hoogleraar Radicalisering, Extremisme, en Complotdenken aan de Universiteit Maastricht.
Meer over Jan-Willem van ProoijenHoax - Waarom mensen in complottheorieën geloven
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789400516441Samenvatting
Hoe ontstaat complotdenken en wat zijn de gevolgen? Geloven mensen nu meer dan ooit in complottheorieën? Zijn online algoritmen echt de grote boosdoeners? En wat kun je doen als een dierbaar persoon steeds meer in complottheorieën gaat geloven?
Complottheorieën zijn de laatste jaren volop in het nieuws. De meeste mensen kennen wel iemand die gelooft dat vaccins vergif zijn, dat klimaatverandering een hoax is of dat we geregeerd worden door een kwaadaardige elite.
Jan-Willem van Prooijen doet sinds 2008 wetenschappelijk onderzoek naar complotdenken. Hij stelt dat iedereen in meer of mindere mate vatbaar is voor complottheorieën. Complotdenken neemt toe in crisissituaties, zoals een pandemie of een oorlog, maar ontstaat ook rond sportwedstrijden, op het werk of in ons persoonlijk leven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Het tijdperk van de complotdenker
3 Het stammeninstinct
4 Betekenisvolle samenhang
5 Complotdenken: snel en langzaam
6 Kritische denkers?
7 De kwaadaardige vijand
8 Extremisme
9 Filterbubbels en echokamers
10 Wat valt eraan te doen?
Ten slotte
Dankwoord
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan