We moeten spelen
Wat onderwijs aan een verkenning van onze natuur heeft
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789401479400Samenvatting
Een boek over spelen en leren, geschreven als een verwondertocht door verschillende onderzoekstradities.
Iedereen weet wat spelen is, maar zelfs de grootste denkers komen niet tot een sluitende definitie. Iets aan spel ontsnapt altijd aan ons begrip, aan een nette inkadering. Dat is ook goed, stelt Rob Martens: hij verkent voorbeelden, ontsluiert kenmerken, boort onvermoede evolutionair-psychologische en pedagogische lagen aan, om zo uit te komen bij spelen als een essentiële kwaliteit van ons mens-zijn, van het leren kennen van onszelf, de ander en de wereld.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Een spelende hond . . . 16
Een gevaarlijk spelletje . . . 26
2 Hoe pakt de evolutiepsychologie het aan? . . . 28
De onderzoeksmatige aanpak en uitgangspunten . . . 31
Niet reductionistisch of deterministisch . . . 34
3 Spel is meer dan het lijkt . . . 39
Hoe dan ? (1) . . . 42
Onzichtbaar spel . . . 44
De voetbalsupporter . . . 46
Hoe biologen en evolutiepsychologen kijken . . . 25
4 De sociale kant van spel . . . 51
Het volleybalspel . . . 53
Environment of Evolutionary Adaptiveness . . . 57
Van spel tot kunst en religie . . . 61
Kunst en techniek . . . 66
De stiltecoupé . . . 68
Je laten zien in spel . . . 69
5 De lerende kant van spel . . . 75
Spel als basis voor de cognitieve psychologie . . . 76
De dubbele bodem in spel . . . 77
Begrijpen . . . 83
Het onnozele spelletje . . . 96
The Wolf of Wall Street . . . 97
Samengevat: hoe spel ons laat leren . . . 101
6 Spel als aanjager van creativiteit 105
De moderne mens toont zijn creatieve kant in spel 106
Spel, kunst en creativiteit 116
Van damspel tot aan auto’s sleutelen 120
7 De relatie tussen spel en intrinsieke motivatie . . . 125
8 De spelregels . . . 135
Spelbrekers . . . 137
Nog een rondje spel . . . 147
Ja, maar . . . 156
Zijn mensen een soort gaffelbokken? . . . 158
9 De onderschatting van spel . . . 163
10 Consequenties voor school en onderwijs . . . 169
Hoe biologen en evolutiepsychologen kijken . . . 25
Spel in de klas . . . 172
Hoe dan? (2) . . . 178
De moderniteit van Bauhaus . . . 184
Vluchtende onderwijsvernieuwers . . . 188
Democratische scholen . . . 191
Agora . . . 196
Kunst op Essential Schools en Vathorst College . . . 199
Wat leer je dan, als het niet verplicht is? . . . 203
Enige voorzichtigheid . . . 206
11 Dus . . . 211
Professionals en spel . . . 211
Kinderen en spel . . . 216
De denkfout hersteld 219
Literatuur 224
Meer over auteur, tekenaar en uitgever 129
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan