Marisca Milikowski staat als psycholoog mede aan het hoofd van de Rekencentrale, een instituut voor rekenen en dyscalculie.
Meer over Marisca MilikowskiDyscalculie en rekenproblemen
20 obstakels en hoe ze te nemen
Paperback Nederlands 2019 5e druk 9789461058324Samenvatting
Voor een leerling met dyscalculie is elke stap in het rekenen moeilijk. Wat een ander vanzelfsprekend of misschien een beetje lastig vindt, is voor dit kind een obstakel.
In dit boek bespreekt rekendeskundige Marisca Milikowski de moeilijkheden - obstakels - die zich verscholen houden in het elementaire rekenen. Meestal zitten die obstakels in het rekenen zelf, dat ingewikkelder in elkaar zit dan je zou denken. Er zijn echter ook obstakels die langs een omweg het rekenen bemoeilijken. Zo kunnen dyslectici vaak de tafels niet goed leren. En kinderen met een zwak ruimtelijk voorstellingsvermogen hebben moeite met de getallenlijn.
Het boek beschrijft hoe rekenen bij jonge kinderen wordt opgebouwd, wat beslissende en moeilijke stappen in die opbouw zijn - bijvoorbeeld stappen naar meer abstractie - en wat daarin verstoord kan raken. De obstakels worden zoveel mogelijk gepresenteerd in de volgorde waarin de leerling ze ontmoet. Elk obstakel heeft een eigen hoofdstuk, met een min of meer gelijke opbouw. Milikowski beschrijft wat de moeilijkheid is, geeft een voorbeeld uit de praktijk, en vertelt wat helpt en wat niet. Soms worden de Obstakel-hoofdstukken even onderbroken door een extraatje dat bijvoorbeeld vertelt wat automatisering eigenlijk is of wat er schuilgaat achter de letters DLE. Zo loopt Milikowski de rekenstof door. Loopt u mee?
Over de serie 'In de klas'
'In de klas' is een reeks boeken met praktische informatie voor leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. Daarnaast zijn deze boeken interessant en leerzaam voor ouders.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Obstakel 1 De herkenning 11
Obstakel 2 Het ware tellen 15
Onderzoek 17
Oefenen 18
Obstakel 3 Getal op eigen benen 19
Vijf manieren om een plussom op te lossen 20
Oefenen 22
EXTRA Een spelletje om te oefenen 23
Obstakel 4 Van elk getal de waarde weten 25
Obstakel 5 De behulpzame vingers 29
Vingers, mag dat? 30
Obstakel 6 Een tekort aan precisie 33
Wat is eigenlijk automatisering? 33
Twee routes naar geautomatiseerde beheersing 34
Niet denken dat dit kind de som niet begrijpt 35
Wat wel? 35
Niet concluderen dat deze leerling slordig is. Of lui. Of onoplettend 35
Wat wel? 36
Rekentempo niet verwarren met rekenniveau 36
Wat wel? 36
Extra tip: Een kant-en-klaar handelingsplan 37
TECHNISCH Wat is een DLE? 39
Obstakel 7 De dyslectische rekenaar 41
Toetsen met verschillende doelen 43
Obstakel 8 De tafels: gisteren geleerd, vandaag vergeten 45
Het Grote Vergeten 47
Hoe is dat mogelijk? 47
Hoe ga je ermee om? 48
De tafelkaart 50
Uitleg: De som als herinnering 51
INTERMEZZO De tafels, een klassiek probleem 53
TECHNISCH Twee tempotests: overeenkomsten en verschillen 56
Obstakel 9 Getallen die in rook opgaan: het werkgeheugen 59
Hoe kun je helpen? 61
Werkgeheugenproblemen door trage taalverwerking 61
Drie factoren 63
Testjes voor het werkgeheugen 63
Cijferreeksen: verbaal-auditief werkgeheugen 63
Corsi Blokken Test: visueel-ruimtelijk werkgeheugen 64
Obstakel 10 Het tweede tiental 65
Kaoutar: de taal als struikelblok 66
Tips: oefenen met de getalkaarten 69
Dictee en leesoefeningen voor de getallen 10 tot en met 19 70
TECHNISCH Testen met de Tedi-Math 72
Obstakel 11 De klim naar honderd 73
De getallenlijn van Nick 73
De verwisseling van eenheden en tientallen 74
Tip: de rekenparaplu 75
TECHNISCH Testen met de ZAREKI-R-NL 78
TECHNISCH Werken met het MAB-materiaal 79
Obstakel 12 Rekenen over het tiental 81
Eerst het optellen 81
Splitsend over de tien 83
Aftrekken over de tien 84
EXTRA Een meester met toverkracht 86
Obstakel 13 Schattend rekenen 91
Wat te doen? 93
Afstandseffect 94
TECHNISCH Testen met de NDS 95
Obstakel 14 Al die verschillende strategieën 97
EXTRA Redactiesommen 100
Obstakel 15 De vrees voor trucjes 103
Tip: voordelen van cijferend rekenen 106
Het eerste voordeel 106
Het tweede voordeel 107
Het derde voordeel 107
Het vierde voordeel 107
Obstakel 16 Moeite met de getallenlijn 109
De ruimtelijke factor 111
Obstakel 17 Klokkijken en tijdsbesef 115
Tijdsbesef 115
Obstakel 18 Rekenangst 119
Het voorkomen van rekenangst
op de basisschool 121
Zes tips bij rekenangst 122
Opzoekboekjes 124
Obstakel 19 De rol van intelligentie 125
Testen met de WISC 126
NIO of WISC 128
Obstakel 20 Onderzoek en ondersteuning 129
Dyscalculietest 130
Dyscalculieonderzoek 130
TECHNISCH De dyscalculieverklaring 132
Hoe verder? 134
Een klein boek met een groot dankwoord 137
Noten 139
Literatuur 149
Register 153
Verantwoording 159
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan