Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Inkoop in strategisch perspectief

Shoppen voor professionals

Gebonden Nederlands 2017 9789462155183
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint heet en waar stopt het? Kopen bedrijven net zo als consumenten? Wat zijn de verschillen? Dit zijn vragen die u zich als lezer van dit boek kunt stellen.

Professioneel inkopen in strategisch perspectief richt zich op het standaardiseren van producten en diensten en het terugbrengen van het aantal leveranciers, waarmee vervolgens heldere contracten worden afgesloten. Een goede inkoopafdeling kent de visie en strategie van de organisatie en onderhoudt uitstekende relaties met alle afdelingen. Dit doet zij door helder en open te communiceren en goed te luisteren naar wat nodig is. Door haar professie en toegevoegde waarde verleidt zij de organisatie om samen te werken en vertaalt dit naar passende oplossingen. Een professionele inkoopafdeling is de aanjager van duurzaamheid en innovatie en beschikt over inkopers met vakkennis, systemen en daadkracht dit te realiseren.

Over professioneel inkopen gaat dit boek. De auteurs richten zich primair op inkoopprofessionals, die inkoop krachtig binnen hun organisatie willen verankeren. Inhoud, vorm en taal zijn zo gekozen dat het boek ook toegankelijk is voor de managers aan wie inkoopprofessionals rapporteren. De tweede belangrijke doelgroep vormen studenten van het hoger beroepsonderwijs die zich willen specialiseren in commerciële economie, marketing en inkoopmanagement.

Een must read voor iedereen die inkoop professioneel in zijn of haar organisatie wil verankeren!

Specificaties

ISBN13:9789462155183
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:343
Uitgever:VMN Media
Druk:7
Verschijningsdatum:20-1-2017
Hoofdrubriek:Inkoop en logistiek
ISSN:

Expertrecensies (1)

Inkoop in Strategisch Perspectief - 7e editie
Peter Streefkerk | 17 februari 2017
1988, het lijkt een eeuw geleden. Voor inkopend Nederland kwam in dat jaar de eerste editie van Inkoop in strategisch perspectief van auteur Arjan van Weele beschikbaar.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
2 stemmen
1
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Inkoop in strategisch perspectief - Herziene editie
Arjan van Weele 7 februari 2017 Inkoop in strategisch perspectief is een leerboek dat jarenlang leidend is geweest in het hbo en het academisch onderwijs. De nieuwe editie bespreekt de inkoopfunctie op eigentijdse wijze. De focus ligt op inkopen voor organisaties. Een preview.

Over Arjan van Weele

Prof.Dr. Arjan van Weele bekleedt in deeltijd de NEVI leerstoel Inkoopmanagement aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is een ervaren docent en onderzoeker en als bestuursadviseur actief bij vele grote internationale ondernemingen op het gebied van inkoop-, leveranciers- en contractmanagement. Hij publiceerde over zijn onderzoeksresultaten in vele artikelen in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften (waaronder het Journal of Purchasing and Supply Management en het Journal of Supply Chain Management) en vakbladen. Zijn leerboeken, waaronder ‘Inkoop in Strategisch Perspectief’, ontwikkelden zich tot een standaard in het vakgebied en verschenen in diverse talen. Hij won diverse keren de Industria Onderwijsprijs voor het beste onderwijsprogramma. Daarnaast ontving hij in 2003 de Hans Ovelgönne award van de International Federation of Purchasing and Supply Management (IFPSM) voor zijn uitmuntende wetenschappelijke bijdrage aan de inkoopprofessie. Arjan van Weele is een veel gevraagd spreker en dagvoorzitter.

Andere boeken door Arjan van Weele

Over Jordie van Berkel-Schoonen

Drs. Jordie van Berkel-Schoonen is oprichter en eigenaar van F-Fort B.V., een organisatie die transitiemanagement vanuit inkoop en facilitair management levert. Na een HBO-Facilitair Management en de KMA-Logistiek voltooide ze haar MSc Supply Chain Management met als specialisme Europees aanbesteden. Ze is inmiddels ruim 20 jaar actief in het werkveld, onder andere als interim-CPO bij Maas International en als inkoopmanager bij Essent/RWE. Momenteel is ze verantwoordelijk voor het professionaliseren van de inkoop bij gemeente Helmond. Voor haar werk zijn diverse vakprijzen toegekend, waaronder Dutch Sourcing Award Innovatie en de Dutch Sourcing Award Jubilieumprijs (overall-beste sourcing solution in Nederland in de periode 2007-2012). Ze is een veelgevraagd spreker en dagvoorzitter.

Andere boeken door Jordie van Berkel-Schoonen

Over Gert Walhof

Gert Walhof MBA is zelfstandig inkoopadviseur en sinds 2008 Lector Inkoopmanagement aan de Hanzehogeschool Groningen. Hij is kennispartner binnen het netwerk van E-proQure. Als Lector ontwikkelt hij samen met de leden van de kenniskring praktijkgerichte onderzoekprojecten, die samen met studenten worden uitgevoerd. En hij is betrokken bij het ontwikkelen van het inkooponderwijs. Hij heeft zowel vakblad als wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan. Als zelfstandig adviseur heeft hij zowel bedrijven als publieke organisaties mogen ondersteunen bij het vinden van oplossingen voor inkoopvraagstukken. Daarbij kan hij de ervaring die hij als productmanager, senior inkoper en directeur/bestuurder heeft opgedaan bij profit en non-profit organisaties, goed gebruiken. Gert is nieuwsgierig, coöperatief en wil denken en doen. Want plannen maken moet, maar alleen plannen uitvoeren leidt tot resultaten. Hij is T-shaped: een integrale kijk op een organisatie en haar stakeholders, specialist op het gebied van inkoop-, supply management, samenwerkingsvraagstukken en e-Procurement.

Andere boeken door Gert Walhof

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Inleiding

Deel 1 - Analyse

1. Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen
2. Inkoopprocessen: structuur en besluitvorming
3. Het inkoopmanagementproces
4 Facility management en inkoop
5. Inkoop van zakelijke dienstverlening
6. Public procurement
7. Marktvormen en inkoopmarktonderzoek

Deel 2 - Planning

8. Uitbesteding en risicomanagement
9. Inkoopbeleid en ondernemingsstrategie
10. Ontwikkelen van inkoop- en sourcingstrategieën
11. Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
12. Inkoop, logistiek en supply chain management
13. Structuur en organisatie van de inkoop
14. Prestatiemeting in inkoop

Deel 3 - Praktijk

15. Leveranciersbeoordeling en -ontwikkeling: kostenbenadering en technieken
16. Inkoop en supply chain management in retailorganisaties
17. Duurzaam inkopen, integriteit en ethiek

Afkortingen
Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Inkoop in strategisch perspectief