Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Opleidingskunde

Leren in het werk, rond het werk, voor het werk

Paperback Nederlands 2024 4e druk 9789462158917
Voormalig top 100Totaal 24 dagen
Verkooppositie 915Hoogste positie: 70
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Opleidingskunde gaat over het vakmanschap dat nodig is om leren in organisaties op gang te brengen. Bewezen methodieken zijn aangevuld met nieuwe aanpakken rondom evalueren, het ontwerpen van blended leren en het verbinden van vraagstukken aan leertheorieën. De vakkennis wordt toegelicht met en toegepast op actuele voorbeelden van ontwerppraktijken. In deze nieuwe, vierde editie komen de jarenlange ervaring van de auteurs en wetenschappelijke inzichten samen.

De ontwerpkant van het vak
Opleidingskunde biedt een kader voor het beantwoorden van leervragen. De lezer vindt handvatten om de systematische kant van het vak te leren beheersen.
• Hoe analyseer ik een opleidingsvraag?
• Hoe ontwerp ik leerinterventies die daarbij passen?
• Hoe kan ik deze op een gestructureerde manier aanbieden, uitvoeren en evalueren?

De advieskant van het vak
De auteurs laten zien dat de opleidingskundig ontwerper ook een gespecialiseerde adviseur is die:
• werken en leren met elkaar kan verbinden;
• daarin een nauwe samenwerking met belanghebbenden kan realiseren;
• constructieve werkrelaties kan opbouwen met opdrachtgevers, leidinggevenden en medewerkers;
• werkt aan een gedeelde visie op leren en opleiden en het leren in organisaties op een hoger plan kan brengen.

Dit boek biedt voor deze essentiële adviesbekwaamheden tal van aanknopingspunten en voorbeelden.

Specificaties

ISBN13:9789462158917
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Uitgever:VMN Media
Druk:4
Verschijningsdatum:21-6-2024
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Erik Deen

Erik Deen is sinds 2005 als adviseur en ontwerper verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Een deel van zijn werk daar staat in het teken van het ontwerpen en bouwen van leertrajecten en -interventies. Dat kan om grote en complexe trajecten gaan, maar evengoed om kleine en lokale interventies. Een centrale vraag in zijn aanpak is hoe om te gaan met de spanning tussen vakmanschap en professionele autonomie enerzijds en zaken als organisatiedoelen en managementstructuren anderzijds.

Andere boeken door Erik Deen

Over Mariël Rondeel

Mariël Rondeel is sinds 1999 ontwerper en adviseur verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. Haar belangstelling gaat uit naar het relationeel ontwerpen van effectieve leeromgevingen in en rond het dagelijkse werk. Daarbij benut zij de kracht van wat er al is en richt ze het ontwerpproces in als leerproces voor alle betrokkenen. Wat haar bezig houdt is de vraag hoe beroepsonderwijs en arbeidsorganisaties samen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de ontwikkeling van vakmanschap. In dat ontwerpproces vervult Mariël graag de rol van bruggenbouwer en verbinder. Ze is kerndocent van de Leergang Ontwerpen van Leertrajecten van de Foundation for Corporate Education (FCE).

Andere boeken door Mariël Rondeel

Inhoudsopgave

Voorwoord
Dankwoord
Introductie

1. De kunde van opleiden of de kunst van leren
2. Het achtveldenmodel als ontwerpaanpak
3. Verkennen van de vraag en de leernoodzaak
4. Analyseren van bekwaamheid in het werk
5. Ontwerpen van de evaluatie
6. Keuzes maken voor het globaal ontwerp
7. Praktijkcases

Slotbeschouwing
Over de auteur
Literatuurlijst
Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Opleidingskunde