Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De ontdekking van de toekomst

Wat we al weten, is niet te geloven

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789462760042
10
Voormalig top 10Totaal 30 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Direct te downloaden

Samenvatting

Dit boek verkent de technologische ontwikkelingen die de wereld de komende decennia zullen veranderen. Op basis hiervan zijn voor onder meer de gezondheidszorg, de industrie, de financiële sector en de overheid toekomstbeelden voor 2025 opgesteld die onze fantasie te boven gaan.

Kodak wist al in 1975 dat de digitale camera de markt zou veroveren en maakte het eerste prototype. Maar Kodak kon zich geen beeld vormen van een toekomst zonder de filmrolletjes die het bedrijf zoveel voorspoed had gebracht. Kodak ging in 2012 failliet.

'De ontdekking van de toekomst' beschrijft dat in de loop van de geschiedenis veel leiders zich geen voorstelling wilden of konden maken van de veranderende tijdgeest, met veel ellende, conflicten en oorlogen tot gevolg. Te lang is niet opgemerkt dat technologie de wereld in ongekend tempo heeft veranderd. Te lang is vastgehouden aan oude politieke mantra's en verdienmodellen die vroeger succesvol waren.

Tegelijkertijd is wereldwijd sprake van een fascinerend proces van vooruitgang waaraan steeds meer mensen deelnemen. Dit boek is de gids voor uw persoonlijke ontdekkingstocht.

Specificaties

ISBN13:9789462760042
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:250
Druk:1
Verschijningsdatum:16-6-2014
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (4)

Gerben Tijkken | 15 juli 2015
De ontdekking van de toekomst van Wim de Ridder is allereerst een erg goed boek. Het zal voor verschillende mensen verschillend lezen. Voor mensen die een bedrijfsstrategie moeten ontwikkelen levert dit boek een solide fundering. Doordat deze fundering op vele punten onderbouwd blijkt door onderzoek is die sterk genoeg om een hoogbouwstrategie op te bouwen.Lees verder
Evelien Dieleman | 1 juni 2015
In zijn boek ‘De ontdekking van de toekomst’ onderzoekt Wim de Ridder recente en minder recente technologische ontwikkelingen en hun oorzaken. Hij concludeert dat technologische ontwikkeling veelal een reactie is op maatschappelijke en of economische crises.Lees verder
Louis Thörig | 19 mei 2015
‘De ontdekking van de toekomst’ met als subtitel ‘Wat we al weten, is niet te geloven’ was met vier andere boeken opgenomen op de shortlist voor de verkiezing van het Managementboek 2015. Met zijn boek wil auteur en futuroloog Wim de Ridder de mensen bewust maken dat we al heel veel weten over de toekomst.Lees verder
Trends in technologie en tijdgeest
Pierre Spaninks | 14 juli 2014
Technologische ontwikkelingen die nu nog in de kinderschoenen staan zullen de wereld ingrijpend veranderen, betoogt Wim de Ridder in De ontdekking van de toekomst. Ook op de tijdgeest zullen ze een enorme impact hebben. Het volgende grote maatschappelijke conflict staat als het ware al op stapel.Lees verder
Alle expertrecensies (4)

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (6)

nieuws
The Bold & The Future
Bertrand Weegenaar 19 mei 2015 Dat de jury van het Managementboek van het Jaar 2015 gekozen heeft voor een boek dat een zeer actueel probleem analyseert en oplossingen biedt, Omnichannel in de retail, is logisch en verstandig. Toch moeten de retail ondernemers ook het boek De ontdekking van de toekomst van futuroloog Wim de Ridder ter hand nemen. Niet geheel toevallig ook genomineerd.
column
Een klant, da’s interessant
Pierre Pieterse 19 mei 2015 ‘Omnichannel is hét antwoord op e-commerce. In deze filosofie staat de klant centraal en niet de winkel. De retailer biedt alle relevante touchpoints aan en zorgt dat die naadloos op elkaar aansluiten.
column
Shortlist 2015 - Een verdienstelijk lijstje
Pierre Pieterse 21 april 2015 Wat je ook vindt van de jury van het Managementboek van het Jaar, te weinig mannen, te weinig vrouwen, of precies omgekeerd, ze hebben een bijzonder smakelijke shortlist geserveerd. Voor elk wat wils! Voor de strateeg, de marketeer, de veranderaar, de toekomstkijker, en natuurlijk ook de ‘datisten’.
nieuws
Shortlist Managementboek van het Jaar 2015
Justin van Lopik 17 maart 2015 Vijf boeken zijn genomineerd voor de titel Managementboek van het Jaar 2015. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een Nederlandstalig managementboek. De jury maakt de winnaar bekend op 23 april 2015, tijdens het Managementboekengala in de Rode Hoed (Amsterdam).
nieuws
92 managementboeken, maar waarover?
Pierre Spaninks 29 oktober 2014 Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.
interview
Wim de Ridder: ‘Rond 2025 opnieuw een culturele revolutie als in 1968’
Pierre Spaninks 8 juli 2014 In De ontdekking van de toekomst verkent futuroloog Wim de Ridder de technologische ontwikkelingen die de wereld zullen veranderen. Veel leiders kunnen zich niet voorstellen hoe daarmee ook de tijdgeest verandert. Het volgende maatschappelijke conflict zit al in het systeem ingebakken. Tegelijkertijd is er sprake van een proces van vooruitgang waar steeds meer mensen aan deelnemen.

Over Wim de Ridder

Wim de Ridder is een alumnus van de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij in het vak Financiering en Belegging afstudeerde. Aan de Vrije Universiteit promoveerde hij op een econometrische benadering van het liquiditeitsbeleid van de onderneming. De macro-economie kwam in beeld toen hij hoofd van de afdeling Economisch Bureau en Planning van de toenmalige Nederlandsche Middenstandsbank werd. De diepe economische crisis aan het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw vroeg om een langetermijnperspectief om het politieke debat over de vergroting van de welvaart te kunnen voeren. Sedert die tijd noemt hij zich futuroloog. Van 1983 tot 2007 heeft hij als directeur van de Stichting Maatschappij en Onderneming, kenniscentrum van het bedrijfsleven, veel onderzoek geleid naar de langetermijnontwikkeling van de samenleving. Van 2002 tot 2015 was hij hoogleraar Toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente. Sinds 2007 is hij directeur van Futures Studies & Management Consultancy bv, een onderneming die zich richt op langetermijnverkenning en strategische advisering. De Ridder heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan. In 2010 verscheen 'De wereld breekt open. Strategisch inspelen op de nieuwe tijd'. In 2012 publiceerde hij 'De strategische revolutie. Nieuwe leiders nemen het stuur over'. Zijn uit 2014 daterende boek 'De ontdekking van de toekomst. Wat we al weten is niet te geloven' werd gekozen als een van de vijf beste managementboeken van dat jaar. Website: www.futuresstudies.nl deridder@futuresstudies.nl

Andere boeken door Wim de Ridder

Inhoudsopgave

Woord vooraf

Deel I: Vooruitgang als toekomstbeeld
1. Omgaan met de vooruitgang
1.1 Vooruitgang blokkeren
1.2 Vooruitgang versnellen
1.3 Socrates

2. Vooruitgang in beeld
2.1 Levensverwachting neemt toe
2.2 Informatietechnologie als katalysator van de vooruitgang
2.3 Economische groei
2.4 State of the Future Index

3. De agenda van de vooruitgang
3.1 Technologie, economie en psychologie
3.2 Vijf technologische revoluties
3.3 Morfologie van een technologische revolutie
3.4 Bestuurlijk paradigma in Perez’ hype cycle
3.5 Kameleontisch organiseren in de 21e eeuw

Deel II Crises als functie van de vooruitgang
4. Geopolitieke crises tijdens de eerste fase van twee technologische hype cycles
4.1 Sterke institutionele elites verzwakken de samenleving
4.2 Opmaat van de Eerste Wereldoorlog
4.3 Oliecrises
4.4 Strategisch inspelen op veranderingen in de technologische hype cycle

5. Beurscrises tijdens de tweede fase van twee technologische hype cycles
5.1 Najagen van onrealistische verwachtingen
5.2 Beurscrash 1929
5.3 Beurscrash 1998
5.4 Strategisch inspelen op veranderingen in de technologische hype cycle

6. Systeemcrises tijdens de derde fase van twee technologische hype cycles
6.1 Synergie
6.2 Tweede Wereldoorlog als systeemcrisis
6.3 Financiële systeemcrisis in 2007
6.4 Strategisch inspelen op veranderingen in de technologische hype cycle

7. Culturele crises tijdens de vierde fase van twee technologische hype cycles
7.1 Verzet tegen de heersende maatschappelijke orde
7.2 Culturele revolutie 1968
7.3 Naar een nieuwe culturele revolutie
7.4 Strategisch inspelen op veranderingen in de technologische hype cycle

Deel III Zand in de motor van de vooruitgang 2000-2013
8. Cultuursector: synergie van professional en amateur
8.1 Technologie voor vernieuwing
8.2 Iedereen kunstenaar
8.3 Systeemfout in de cultuursector

9. Handel: synergie van fysieke en digitale verkoop
9.1 Digitale revolutie
9.2 Systeemcrisis in de detailhandel

10. Energie: synergie van energiebronnen
10.1 Energiebedrijven op zoek naar omzet en winst
10.2 Schaliegas
10.3 Kernenergie
10.4 Windenergie
10.5 Synthetische biologie
10.6 Ontkenning van de snelle opkomst van zonne-energie
10.7 Dalende kosten van zonne-energie
10.8 Grootschalige opwekking van zonne-energie
10.9 Op weg naar zelfvoorziening
10.10 Lokale energienetwerken
10.11 Recycling van water op wijkniveau
10.12 Afval
10.13 Moeizaam huwelijk tussen fossiele en duurzame energie
10.14 Systeemblindheid in de energie

11. Bouw: synergie van gevestigde en toetredende bedrijven
11.1 Bouw vergat de klant
11.2 Vernieuwingen in de bouw
11.3 Energieneutrale woningen
11.4 Buitenstaanders kloppen op de deur

12. Overheid: synergie van politiek en burger
12.1 De agenda van de netwerkmaatschappij
12.2 Het techno-economische en bestuurlijke paradigma
12.3 Voor de overheid geldt: ‘there is no alternative’ (TINA)

Deel IV De agenda van de vooruitgang in vijf sectoren 2015-2025
13. Onderwijs: open platforms voor onderwijs en onderzoek
13.1 Internationale samenwerking als doorbraakinnovatie
13.2 Sleutelrol voor de universiteit
13.3 Naar meer open sectorale ontwikkelingsplannen
13.4 ROC: open platform voor maakindustrie en zelfproducerende consument

14. (Agrarische) industrie: innovatieve platforms van economische clusters
14.1 Consumenten worden producenten
14.2 Lokaal produceren
14.3 Drukkerijsector
14.4 Platform voor zelfproducerende consumenten
14.5 Tuinbouw
14.6 Platform voor de tuinbouw

15. Gezondheidszorg: werken vanuit autonome platforms
15.1 Genetisch paspoort
15.2 Innovatiecommunity’s
15.3 Genetica in de zorg
15.4 Computer stelt diagnose en doet behandelingsvoorstel
15.5 Big data
15.6 Informatie van de patiënt
15.7 Platform voor de cure
15.8 Op zoek naar geluk
15.9 Zelfzorg
15.10 Thuiszorg
15.11 Platform voor de care

16. Financiële sector: platforms als strategie
16.1 Banken in crisis
16.2 Platform voor de fi nanciële sector
16.3 Klantbelang centraal
16.4 Markt voor fi nanciële producten past zich aan

17. Strategische instrumenten van de participatiemaatschappij
17.1 Platforms voor technologische verkenningen
17.2 Research valleys als platforms
17.3 Stad als innovatieplatform
17.4 Sectorale innovatieplatforms
17.5 Innovatie door competitie
17.6 Open karakter

18. Overheid: faciliteren van maatschappelijke arrangementen
18.1 Participatiesamenleving
18.2 Nieuwe overheid
18.3 Werkloosheid
18.4 Risicoreductie
18.5 Op zoek naar nieuwe economische activiteiten

19. Hulpmiddelen bij strategievorming
19.1 Futures Fit
19.2 Flexions Approach
19.3 Verschillen

Deel V Op zoek naar de big bang van de zesde technologische revolutie
20. Zonne-energie
20.1 Energie wordt duurzaam en goedkoop
20.2 Nieuwe afzetmarkten

21. Grafeen en productie op atoomniveau
21.1 Grafeen
21.2 Nanotechnologie

22. Medische technologie
22.1 Virtueel brein
22.2 Regeneratieve geneeskunde
22.3 Synthetische biologie
22.4 Robots

23. Singulariteit
23.1 Digitale onsterfelijkheid
23.2 Transformatie naar neohumaan tijdperk

24. De ontdekking van de toekomst
24.1 Technologie: de motor van de vooruitgang
24.2 Kom aan boord
24.3 Bestuur: de institutionalisering van de vooruitgang

Noten
Literatuur
Register
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De ontdekking van de toekomst