Privacyrecht begrepen
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789462908291Samenvatting
Steeds meer informatie is digitaal toegankelijk. Bij het online zoeken op iemands naam kom je al snel veel te weten. Bovendien delen veel organisaties gegevens met elkaar. Zo ontstaan complete profielen over mensen, zowel in de publieke als in de private sector.
'Mag dat allemaal zomaar?', is dan de vraag. Kort gezegd: 'Nee, niet zomaar.' Organisaties moeten zich houden aan de wetgeving op het gebied van privacy en de bescherming van persoonsgegevens, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Nederlandse Uitvoeringswet (UAVG). Doordat de AVG een risicogebaseerde benadering hanteert, verschillen de vereisten per organisatie en per soort gegevensverwerking. In combinatie met de technologieneutrale formulering leidt dit tot vragen over de vertaalslag van wet naar praktijk.
Privacyrecht begrepen legt uit wat de privacyregels in Nederland zijn. In toegankelijk taalgebruik worden de vereisten uit de AVG en UAVG uiteengezet en verduidelijkt. Daarbij wordt ook de vertaalslag naar de praktijk gemaakt, aan de hand van fictieve voorbeelden en jurisprudentie. De tekst wordt verder ondersteund met handige schema's, verwijzingen en trainingsvragen. Het boek is bedoeld voor studenten en voor professionals in de praktijk, zoals bedrijfsjuristen, functionarissen gegevensbescherming (FG's) en Privacy Officers.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Vragen bij hoofdstuk 1
2 Basisbegrippen persoonsgegevensbescherming
Vragen bij hoofdstuk 2
3 Reikwijdte AVG/UAVG
Vragen bij hoofdstuk 3
4 Beginselen voor de gegevensbescherming
Vragen bij hoofdstuk 4
5 Grondslagen voor verwerking
Vragen bij hoofdstuk 5
6 Nadere vereisten AVG
Vragen bij hoofdstuk 6
7 Waarborgen Privacy Compliance
Vragen bij hoofdstuk 7
8 Informatieplicht en rechten van betrokkenen
Vragen bij hoofdstuk 8
9 Rechtsmiddelen, toezicht en handhaving
Vragen bij hoofdstuk 9
Antwoorden op de oefenvragen
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan