

Clemens van Herwaarden werkt als journalist voor Het Financieele Dagblad en was columnist voor BNR nieuwsradio.
Meer over Clemens van HerwaardenLiefde voor een leider
Charisma en populisme in de politiek
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789463381277Samenvatting
Waarom lukt het sommige politieke leiders om de harten van mensen te veroveren? Hoe komt het dat een politicus charismatisch leiderschap krijgt toegedicht? Worden leiders geboren of gemaakt door de omgeving? Is iedereen ontvankelijk voor de aantrekkingskracht van deze leiders? En kan het politieke establishment iets doen tegen de opkomst van aantrekkelijke outsiders?
Historicus en publicist Clemens Van Herwaarden (1975) geeft in deze studie naar het charismatisch leiderschap van Pim Fortuyn, antwoord op deze vragen. Met de opkomst van het populisme zijn ze actueler dan ooit. Dit werk is een aanrader voor iedereen die meer vat wil krijgen op de huidige turbulente tijd waarin de bestaande orde blijvend wordt uitgedaagd door politieke buitenstaanders. De auteur schreef eerder over charisma en leiderschap de boeken Fortuyn, chaos en charisma (2005) en Mannen die het maken (2010).
Clemens van Herwaarden voelt als geen ander de pols van zijn tijd. Hij wees in de media onomwonden Donald Trump aan als komend president. Dit boek opent de ogen voor de niet te onderschatten kracht van charisma in de politiek. De achterban van Pim Fortuyn, Donald Trump, Marine Le Pen en Geert Wilders komt tot leven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Wat is charismatische leider?
3. Bange managers baren charismatische leiders
4. Het charismatisch potentieel van de moderne samenleving
5. Liefde voor een leider bij leven
6. Liefde voor een leider na de dood
7. Charismatische leiders in Europa en Amerika
Samenvatting
Noten
Literatuur
Personenregister
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan