

Hans Reinders was van 1995-2016 hoogleraar ethiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Over het onderwerp kwaliteit publiceerde hij onder meer Eilandbestaan (2013) en De andere mogelijkheid (2014).
Meer over Hans ReindersKwaliteit als ervaring
Paperback Nederlands 2019 9789463711173Samenvatting
Het denken over kwaliteit in de langdurige zorg is aan het schuiven. De tijd van ‘meetbare kwaliteit’ lijkt voorbij. In plaats daarvan is ‘narratieve verantwoording’ in opmars. Hans Reinders onderzoekt deze verschuiving en het denken waarop ze berust. Uitgaande van de langdurige zorg voert hij een pleidooi voor kwaliteitsonderzoek niet ter verantwoording maar in dienst van de dagelijkse praktijk.
“Kwaliteit als ervaring kan met recht het opus magnum van Hans Reinders worden genoemd. Decennia ervaring van de auteur komen samen in een boek dat leest als een reis. Of beter gezegd, een ontdekkingstocht naar waar het werkelijk om gaat in de langdurige zorg. Betekenis en zin geven aan verhalen van mensen. Weg met ‘de cliënt centraal’. Het gaat om mens-zijn en om de erkenning van individuele identiteit.” - Laurent de Vries, bestuurder Viattence, organisatie voor ouderenzorg
“In dit boek zet Hans Reinders ons aan het denken, allereerst door een gedegen methodische vergelijking van kwaliteitsmetingen passend bij de notie dat ‘kwaliteit van bestaan’ het voornaamste ijkpunt is in de langdurige zorg. Vervolgens door allen die betrokken zijn bij de langdurige zorg een spiegel voor te houden met zijn verslag van het narratieve verantwoordingsinstrument ‘beelden van kwaliteit’. Na het lezen van dit boek kun je niet meer kijken als daarvoor.” - Marius Buiting, directeur Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorginstellingen (NVTZ)
“Kwaliteit van bestaan is een ervaringsbegrip, schrijft Hans Reinders. Het gaat er immers om hoe de cliënt de zorg beleeft, of de zorg aansluit op diens behoeften en verwachtingen. In zijn boek werkt Reinders dit uit voor de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking, mensen met niet-aangeboren hersenletsel, en mensen met beperkingen als gevolg van ouderdom. Het boek zal zorgverleners aanspreken, omdat het ook raakt aan hun eigen verhaal.” - Ronnie van Diemen, inspecteur-generaal Gezondheidszorg en Jeugd
“Mijn complimenten voor dit mooie boek. Op dit boek hebben velen zitten wachten. Het zal aan een grote behoefte voldoen. Hans Reinders beschrijft op overtuigende wijze dat voor het bevorderen van kwaliteit van bestaan in de langdurige zorg de narratieve methode en de zelfreflecterende professional essentieel zijn.” - Henk J. Smid, directeur van ZonMw
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
INLEIDING
Kwaliteitsonderzoek in de langdurige zorg 13
Kwaliteit van bestaan 14
Rehabilitatie van de leefwereld 16
Langdurige zorg 20
Proceslogica versus interventielogica 22
Kwaliteit onderzoeken 24
DEEL I: Kwaliteit van bestaan in de langdurige zorg 27
Hoofdstuk 1. Kwaliteit van bestaan 29
Kwaliteit van bestaan als ‘aggregaat’ 31
Een ontbrekende maatstaf 35
Het probleem van een objective list theory 37
Hoofdstuk 2. Subjective well-being als maatstaf 43
Objectieve en subjectieve kwaliteit 46
Tevredenheid 47
‘Goodness of Fit’ 52
Een ‘Multidimensional Concept’ 53
Hoofdstuk 3. Een dynamisch begrip van kwaliteit van bestaan 57
Kwaliteit van bestaan als horizon 58
Ontwikkeling 60
Uitbreiding van de ervaringswereld 63
Van verantwoorde zorg naar goede zorg 65
Verbinding als ‘voertuig’ 67
Hoofdstuk 4. Niet-aangeboren hersenletsel als ‘handicap’ 71
De ‘breuk’ 72
Onvermogen 74
Toekomst 77
De wereld groter maken 80
Hoofdstuk 5. Een veranderende vraag 85
Tegengestelde verhalen over oud worden 87
Toegenomen complexiteit van zorg 89
Het leven voortzetten zoals het was 92
Verlangen 94
Betekenis bevestigen 96
DEEL II: Het onderzoeken van kwaliteit 101
Hoofdstuk 6. Kwaliteitsmeting 103
Nieuwe aanpak 103
‘Appels en peren’ 106
Voorbeeld: ‘Melding Incident Cliënt’ 108
Het tweede doel van kwaliteitsinformatie 111
‘Verantwoorden’ en ‘verbeteren’: tegengestelde logica’s 112
Hoofdstuk 7. Zorg als product 117
Mensenwerk 118
De vraag naar context 121
Een onderschat effect 124
Hoofdstuk 8. Behoefte aan keuze-informatie 125
De kiezende zorgconsument 126
Institutionele spelers 127
Concurrentie op kwaliteit 130
Kosten van marktwerking 132
Een tussentijdse conclusie 134
Hoofdstuk 9. De omslag 137
Tellen en vertellen 137
‘Door de cliënt beleefde kwaliteit’ 140
Verhalen vertellen 142
Ervaringsdeskundigheid 144
Narrativiteit als wetenschappelijk fundament 146
Hoofdstuk 10. Rapid Ethnographic Assessment Procedure 151
Het beschrijven van een sociale praktijk 151
REAP 153
‘Vertellen’ en ‘verslag doen’ 156
Thick Descriptions 159
De wisselwerking tussen spreken en handelen 162
Hoofdstuk 11. Wetenschappelijk verantwoord kwaliteitsonderzoek 165
Twee maatstaven 165
Betrouwbaarheid 167
Validiteit 169
DEEL III: Beelden van Kwaliteit 173
Hoofdstuk 12. Beelden van Kwaliteit als REAP 175
Project Beelden van Kwaliteit 175
Spiegel 177
Leerproces als opbrengst 181
Het belang van onafhankelijke informatie 182
Reflectie als thema 184
Hoofdstuk 13. Communicatieve ruimte 187
Beginsituatie 187
‘Valse start’ 190
‘Onverantwoord’ 193
‘Geen goed verslag’ 198
Deelname aan een BvK-traject als action research 200
Communicatieve ruimte scheppen 203
Hoofdstuk 14. Leren en ontwikkelen 207
Ambitie 209
Structuur vasthouden 210
Vertrouwen geven 214
De reflexieve professional 216
Hoofdstuk 15. Werken aan de kwaliteit van bestaan 223
Een bepalende cliënt 224
Vragen stellen 229
Reageren op cliënten 235
Een open proces 237
Hoofdstuk 16. Betekenis bevestigen 241
Verlangen II 242
Brede professionaliteit 245
Aandacht voor de leefwereld van de cliënt 247
Hoofdstuk 17. Anders naar cliënten kijken 253
Een impliciet resultaat 255
Conflict met een PB’er 257
‘Het is je vak’ 260
Werken aan doelen van de cliënt 261
Leerproces 263
Hoofdstuk 18. Werken aan zelfstandigheid 267
‘Ik heb niets met zorg te maken’ 267
Vertrouwen geven II 269
Sociale vaardigheden 272
Zelfinzicht 273
Werken aan doelen II 274
NAWOORD 277
BIBLIOGRAFIE 281
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan