Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het winnaareffect

Wat succes en macht met onze hersenen doen

Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789490574383
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Een acteur die een Oscar wint, leeft gemiddeld 4 jaar langer dan een collega die slechts wordt genomineerd. Een bokser die een grote wedstrijd wint, heeft dankzij de neurologische effecten van winnen meer kans de volgende ook te winnen. Veel en vaak winnen blijkt permanente verandering teweeg te brengen in onze hersenen en ons gedrag: ons concentratievermogen neemt toe en we worden fanatieker. We worden echter ook minder empathisch en kunnen te maken krijgen met een sterk verhoogde seksdrive.

In 'Het winnaareffect' laat Ian Robertson, professor in neuropsychologie te Dublin op heldere wijze zien wat de mentale en lichamelijke effecten van macht zijn. Aan de hand van analyses van vooraanstaande politici, onderzoek naar kinderen van succesvolle ouders, analogieën uit het dierenrijk en vele fascinerende praktijkvoorbeelden laat hij zien wat iemands 'een winnaar' maakt en hoe het komt dat de één zoveel beter met macht om kan gaan dan de ander. Het resultaat is een verfrissend nieuw perspectief op leiderschap en zijn vele uitdagingen.

Quotes over het boek

'Dit boek verandert je kijk op wereldleiders en topmanagers, maar ook op ons eigen doen en laten. Een rijk boek.'
Mark Mieras, schrijver van Ben ik dat? en Liefde

'Koester de in dit boek bepleite twijfel en onzekerheid: het medicijn voor succesvolle leiders die in hun eigen waarheid dreigen te gaan geloven.'
Jeroen Smit, schrijver van De Prooi en Het drama Ahold

'Door de herkenbare situaties en Robertsons uitleg worden uw inzichten "machtiger".'
Jeroen van der Veer, oud-CEO van Shell

'Een overtuigend boek met levendige voorbeelden, geschreven door een internationaal vooraanstaand wetenschapper.'
Jelle Jolles, hoogleraar Hersenen Gedrag, en Educatie

Specificaties

ISBN13:9789490574383
Trefwoorden:macht, brein, succesfactoren
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Druk:1
Verschijningsdatum:18-4-2012
Hoofdrubriek:Psychologie

Expertrecensies (1)

recensie
Het winnaareffect
Bart Aupers | 1 augustus 2013
Als Amsterdammer ben ik uiteraard volledig overtuigd van de energie en dynamiek van deze prachtige stad. Niet verbaasd maar wel blij was ik dan ook met de TEDx-toespraak van neuropsycholoog Ian Robertson waarin hij beargumenteert dat het leven in een grote stad de cognitieve vermogens van een mens verandert. Leven in een grote stad maakt dat mensen sneller denken en hun cognitieve vermogens verbeteren. Geïnspireerd door dit TEDx-filmpje was ik dan ook erg benieuwd naar zijn boek 'Het Winnaareffect'.
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
6 stemmen
1
5
0
0
0

Interviews en artikelen (3)

nieuws
De lessen van de Olympische sporters
Ger Post 27 februari 2018 De verhalen van de Olympische sporters gelden als inspirerend en leerzaam. Vandaar dat de komende maanden de vertaling van deze succesverhalen gemaakt zal worden naar het bedrijfsleven.
nieuws
Winnen is geen levenselixer
Ger Post 19 maart 2015 Actrice Julianne Moore bedankte de Academy onlangs voor het verlengen van haar leven met vijf jaar. Onderzoek had namelijk uitgewezen dat Oscar-winnaars langer leven.
nieuws
Robertson: een gedachte is net zo echt als een atoom
Ger Post 28 mei 2013 ‘Er is maar een echte wetenschap, fysica: de rest is sociaal werk,’ zei Nobelprijs winnaar James Watson. In een recente column ageert professor in neuropsychologie Ian Robertson tegen het deterministische idee dat al het gedrag terug te brengen is tot cellen, moleculen en genen.

Over Ian Robertson

Professor Ian Robertson is neuropsycholoog en oprichter van het Trinity College Institute of Neuroscience te Dublin. Hij is als gastdocent verbonden aan de Universiteit van Cambridge en publiceerde meer dan tweehonderd boeken en wetenschappelijke artikelen.

Andere boeken door Ian Robertson

Inhoudsopgave

Woord vooraf

1. Het mysterie van de zoon van Picasso
-Zijn mensen voor het succes geboren?
2. De puzzel van de veranderlijke vissen
-Is winnen een kwestie van toeval of omstandigheden?
3. Het enigma van de vriend van Bill Clinton
-Wat doet macht met een mens?
4. Het mysterie van de Oscars
-Waarom willen mensen winnen
5. Het raadsel van de vliegende directeuren
-Heeft winnen ook nadelen?
6. Het winnende denken

Nawoord
Woord van dank
Noten
Verder lezen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het winnaareffect