Lees verder
Dries Oosterhof haalde zijn doctoraal Andragogiek (Veranderkunde) aan de RijksUniversiteit Groningen.
Meer over Dries OosterhofLeiderschap in contact
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789490580056Samenvatting
'Leiderschap in contact' gaat ervan uit dat contact van doorslaggevende betekenis is voor de effectiviteit van leiderschap en een basale factor vormt voor de impact van de leider op zijn mensen, de organisatie en zijn omgeving.
Drie invalshoeken vormen de rode draad van dit boek: de eigen patronen van in en uit contact gaan, de gelaagdheid van contact en het contact met de organisatie. De laatste invalshoek wordt verdiept met behulp van de OrganisatieGyroscoop waarin gefocust wordt op drie vitale organisatieprocessen en hun onderlinge balans. De leider ontwikkelt al lezend een sensor voor wat genoemd wordt 'leidinggeven vanuit het midden'. Hij ontdekt hoe hij vanuit die middenpositie de organisatie in balans kan brengen.
Oosterhof laat zien hoe leiders diverse - vaak onderhuidse - verstorende patronen en hun oorzaken kunnen (h)erkennen en meer sociale cohesie kunnen bewerkstelligen. De lezer krijgt een leidraad hoe hij bij in- en externe stakeholders draagvlak kan creëren voor de organisatie die hem voor ogen staat.
Met contact als fundament winnen noodzakelijke leiderschapskwaliteiten aan kracht en dynamiek. Dit blijkt onmiskenbaar uit de inspirerende verhalen van een acht Nederlandse leiders die het boek illustreren.
"'Leiderschap in contact' is in mijn ogen een pleidooi voor medemenselijkheid, voor compassie. Dries Oosterhof maakt verstaanbaar wat we ten diepste allang hebben begrepen. Hij doet dat zonder ophef… Hij neemt de tijd… legt contact, maakt de verbinding. Dat overtuigt!"
- Harry Starren, directeur Managementcentrum De Baak
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Dries Oosterhof
Inhoudsopgave
Introductie
Deel 1: De basisingrediënten voor Leiderschap in contact
1. De leider in contact
2. De drie lagen van contact
3. De verborgen bestuurders van de leider
4. De context van leiderschap: de OrganisatieGyroscoop
Deel 2: Leiden vanuit het midden: de kunst van het uitbalanceren
5. In contact met je organisatie: aandacht voor balans
6. Herkennen van systematische verstoringen
7. Obstakels op weg naar sociale cohesie
8. Blootleggen van organisatorische misbaksels
9. Ontmaskeren van de collectieve 'verborgen bestuurders'
Deel 3: Het contact met de stakeholders: van overeenkomst tot commitment
10. Het 9-luik en het opbouwen van stakeholderrelaties
11. Schoolvoorbeelden van leiderschap in contact
Deel 4: Inspirerende leiders in contact
- Jos de Blok: oprichter/directeur Buurtzorg Nederland
- Gerrit Breeman: directeur van Volkshuisvesting Arnhem
- Hans van Geest: commandant Brandweer District Eemland
- John Halmans: directeur van De Gulpener Bierbrouwerij in Gulpen
- Robert de Hoog: directeur/mede eigenaar van Tandheelkunde Zonnestraal in Hilversum
- Nel Hoogvorst: Lid Raad van Bestuur Woonzorggroep Samen in Noord-Holland
- Ernst Veen: directeur van DE Nieuwe Kerk en Hermitage Amsterdam
- Gert van Zwan: directeur Carolus Clusius College in Zwolle
Epiloog
Dankwoord
Ontstaansgeschiedenis van de OrganisatieGyroscoop
Literatuur
Biografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan