Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De ISM-Methode Versie 3

Verleden, heden en toekomst van IT-servicemanagement

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014
Verkooppositie 1641165 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Betere IT-dienstverlening door gestructureerd IT-servicemanagement

Het mooie vakgebied IT-servicemanagement (ITSM) is nog maar dertig jaar jong en heeft al veel positieve resultaten opgeleverd. Door de jaren heen zijn nieuwe inzichten en oplossingen verschenen: Looijen, ITIL, ASL, BiSL, ISO20000 en vele andere. Alle droegen bij aan de groei van het vakgebied en aan verbeterde dienstverlening. Helaas zijn al deze ervaringen tot nu toe niet gebundeld in één gestructureerde en vooral toepasbare methode.

Dit was de aanleiding voor de ontwikkeling van de ISM-methode: niet het wiel opnieuw uitvinden, maar alle voor IT-dienstverlening relevante en toepasbare kennis en ervaring onderbrengen in één praktische methode. De ISM-methode wordt inmiddels bij een groot en groeiend aantal IT-beheerafdelingen succesvol toegepast.

In dit boek beschrijven de auteurs, Wim Hoving en Jan van Bon, hoe de ervaringen uit het verleden geleid hebben tot de huidige status van IT-servicemanagement en hoe de ISM-methode binnen dit domein gestructureerd is opgebouwd. Het boek beschrijft waar People, Process & Product aan moeten voldoen en hoe deze middelen samenwerken. Verder beschrijft het boek de invoeringsmethode, met veel aandacht voor borging en cultuurverandering, een uitgebreide definitielijst, en een voorbeeld van een compact procesmodel.

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van procesmatig werken. Kritisch en autodidactisch heeft hij, bottom-up, constant gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening door praktisch te innoveren en samenhang aan te brengen tussen alle hulpmiddelen.

Jan van Bon is een internationaal erkende deskundige auteur, hoofdredacteur en spreker. Zijn brede kennis en analytisch vermogen gebruikt hij, top-down, om kritisch de erkende frameworks en standaarden te beschouwen en daaruit kennis te selecteren en toepasbaar te maken.

Met dit boek willen de auteurs het IT-beheer verder professionaliseren. De structuur en compactheid maken het mogelijk de ISM-methode eenvoudig en snel in te voeren, toe te passen en te begrijpen. Ook willen de auteurs een nieuwe impuls geven aan het denken over IT-servicemanagement. Maar bovenal hopen zij dat het boek bijdraagt aan de verbetering van uw IT-dienstverlening. Daar is het tenslotte allemaal om begonnen.

Specificaties

ISBN13:9789491710049
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:346
Uitgever:Inform-IT
Druk:2
Verschijningsdatum:17-3-2014

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Wim Hoving

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van procesmatig werken. Kritisch en autodidactisch heeft hij, bottom-up, constant gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening door praktisch te innoveren en samenhang aan te brengen tussen alle hulpmiddelen.

Andere boeken door Wim Hoving

Over Jan van Bon

Jan van Bon studeerde in 1979 af als biomathematicus, waarna hij als onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen verschillende projecten voor de overheid uitvoerde. Vanaf 1989 begon hij zijn loopbaan in de automatisering met de invoering van processen bij PTT Post, en later bij PTT Telecom (IPW) en Unisource Information Services. Vanaf het begin van de jaren negentig was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling en verspreiding van kennis op het gebied van IT-management. In 1993 was hij één van de initiatiefnemers van het IT Service Management Forum in Nederland (ITSMF), en mede verantwoordelijk voor het professionaliseren van de vereniging. Voor ITSMF-International was hij jarenlang de trekker van de mondiale publicatiecommissie. Ook organiseerde hij voor diverse partijen tientallen seminars, symposia en congressen over beheer-relevante thema's. In 1996 nam hij het initiatief tot het opstellen van een Compendium IT Beheer. Dit initiatief werd uitgebouwd tot het IT Beheer Jaarboek, een reeks die verscheen van 1997 tot 2008. In totaal produceerde hij als hoofdredacteur ruim 70 boeken over IT-managementvraagstukken, met een grote internationale groep auteurs en reviewers. Sinds 1996 is hij ook de hoofdredacteur van de ITSM Portal, een internationaal kennisplatform waarmee tot op de dag van vandaag velen worden voorzien van informatie over actuele IT-managementvraagstukken.

Andere boeken door Jan van Bon

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Geschiedenis van ITSM
1.1 Het begin
1.2 Stijgende behoefte aan control
1.3 De opkomst van procesmatig werken
1.4 Procesgerichte referentiemodellen
1.5 ISMA (vanaf 1979)
1.6 Drievoudig model van beheer (Looijen, vanaf 1986)
1.7 ITIL (vanaf 1988)
1.8 PRINCE (vanaf 1989)
1.9 Strategic alignment-modellen (vanaf 1993)
1.10 Normen en standaarden (vanaf 1995)
1.11 COBIT (vanaf 1996)
1.12 MOF (vanaf 1999)
1.13 ASL (vanaf 2002)
1.14 BiSL (vanaf 2005)
1.15 Evaluatie van dertig jaar ITSM-modellen
1.16 Conclusies

2. Modern ITSM
2.1 Wat wil de klant?
2.2 Eisen aan de klant (demand)
2.3 Eisen aan de leverancier (supply)
2.4 Eisen aan een ITSM-framework
2.5 De kaders voor ITSM
2.6 De bouwstenen van een ITSM-framework
2.7 De objecten van ITSM

3. De opbouw van de ISM-methode
3.1 Wat is ISM?
3.2 Waarom ISM?
3.3 Geschiedenis van ISM
3.4 De ISM-inrichtingskeuzes
3.5 Bepaling ISM-domein

4. De ISM-methode
4.1 Het ISM-relatiemodel
4.2 Het ISM-framework
4.3 De ISM-invoeringsmethode
4.4 De ISM-support

5. De ISM-processen
5.1 Service level management (SLM)
5.2 Quality management (QM)
5.3 Change management (CHM)
5.4 Incident management (INC)
5.5 Con_guration management (COM)
5.6 Operations management (OPS)

Acroniemen
Definities
Bronnen
Over de auteurs
Index

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De ISM-Methode Versie 3