Profijtgedreven Onderhoud – Management Guide
Paperback Nederlands 2024 9789491764066Samenvatting
Techniek en management zijn twee verschillende werelden. Topmanagers denken vooral in termen als kosten en baten, toegevoegde waarde, nieuwe markten, veiligheid, imago(schade), kansen en risico’s. Onderhoud lijkt geen belangrijk punt te zijn op hun agenda.
Onderhoudsmanagers denken in termen van techniek, storingen, technische problemen, onderhoudsplanningen en niet zozeer in kosten en baten. Door dit verschil in denken ontgaat het de meesten dat de onderhoudsfunctie veel toegevoegde waarde en kansen kan creëren voor de organisatie. Profijtgedreven Onderhoud brengt beide werelden samen.
Het boek beschouwt onderhoud als een `technomische’ (technisch-economisch) activiteit. Het beschrijft een bewezen aanpak waarmee Onderhoud zo is te organiseren dat ze aantoonbaar bijdraagt aan de winst van de organisatie, en ook aan de potentiële mogelijkheden tot product- en procesverbetering. In deze derde herziene druk is ook aandacht voor ontwikkelingen als Asset Performance Management en Maintenance 4.0. Profijtgedreven Onderhoud is bedoeld voor topmanagers, financieel managers en onderhoudsmanagers. Het biedt hen de informatie om het onderhoud aan de productie-installaties profijtgericht in te richten. Onderhoudsmanagers leren ook het financieel-economisch belang van assets kennen.
Dit boek draagt bij aan hun ontwikkeling tot ‘technoom’. Als technoom is de onderhoudsmanager een gelijkwaardige gesprekspartner voor het topmanagement, ofwel `boardroom-fähig’. Deze Management Guide is ook interessant voor de andere stafleden van de onderhoudsorganisatie, zoals de Maintenance Engineers en Reliability Engineers, alsmede voor Operations Managers.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Waarom onderhoud? Omdat het altijd moet! 1
2 Onderhoud en management – twee verschillende werelden 3
2.1 Topmanagement en onderhoud 3
2.2 Onderhoud en topmanagement 5
2.3 Parabel van het Bovenhoud, een oplossing 6
2.4 Bovenhoud, Asset Management en ISO 55000 8
2.4.1 Asset Performance Management 9
3 Profijtgedreven Onderhoud (PGO) – van Onderhoud naar Bovenhoud 11
3.1 Managementcompetenties binnen PGO 12
3.1.1 Onderhoudsmanager als ondernemer 12
3.2 Wat levert de Bovenhoud-aanpak op? 13
3.3 Wat betekent Bovenhoud voor de onderhoudsorganisatie? 13
4 Onderhoud als bedrijfseconomisch proces 17
4.1 Degradatiegedrag 17
4.2 Storingsgedrag 20
4.3 Onderhoudscycli in kaart gebracht 21
4.3.1 Degradatiecyclus 22
4.3.2 Storingscyclus 24
4.3.3 Totale onderhoudsbehoefte 25
4.4 Onderhoudskosten bestaan niet 28
5 Onderhoud en Operationele Excellentie 31
5.1 Wat is een goede waarde voor de OEE? 32
5.2 Wat is een goede waarde voor de AMCF? 34
5.3 Schaal van Zaal voor Excellent Onderhoud 35
5.4 Elementen van Operationele Excellentie in het Onderhoud 37
5.5 Hoofdelementen van Integraal Ontwerpen 38
5.6 Het huis van Excellent Onderhoud 38
5.6.1 HoEM – de acht hoofdaspecten of pilaren van OE 40
5.6.2 HoEM – de basis met de vier hoofdelementen van Integraal Ontwerpen (IO) 44
5.7 World Class Maintenance, World Class Operational Management en Bovenhoud 46
5.7.1 Lerende organisatie 47
6 Wat zijn eigenlijk goede assets? 49
6.1 Asset Selectie Matrix 49
6.2 Onderhoud en risico – RAM-specificaties 52
6.3 Onderhoudbaarheid 53
6.4 Optimaal bedrijven van de assets 54
7 Waarde creëren met Onderhoud, ofwel hoe kunnen we geld verdienen? 57
7.1 Onderhoud als technomische activiteit 57
7.2 Innovatieagenda 58
7.3 Rol van de OEE bij de innovatieagenda 59
7.4 Samenwerken aan de verbetering van de OEE 60
7.5 Continu verbeteren met input van (het ‘goud’ van) de werkvloer 61
7.6 Levensduurdenken 62
7.7 Sturen op KPIs 63
7.8 Continu verbeteren met de HoEM 66
7.9 Het middenkader als harde kleilaag 66
7.10 Onderhoud en Operatie, samenwerken moet 67
7.11 Onderhoud 4.0 en datamanagement 68
8 Onderhoud in uitvoering 71
8.1 Ontwikkelingen in het onderhoudsgebeuren 71
8.2 Uitvoeren van het dagelijkse onderhoud 74
8.3 Onderhoudsconcepten 75
8.4 Hamburgermodel© 76
8.5 Kriticiteitsmatrix 77
8.6 Proactieve preventieve onderhoudstaken en Taakselectie 79
8.6.1 Overzicht preventieve onderhoudstaken 79
8.6.2 Voorbeelden toepassen keuzeschema Taakselectie 82
8.6.3 Standaardtaken 84
8.7 Onderhoudsconcepten 84
8.7.1 Voorwaarden onderhoudsconcept 85
8.7.2 Opzet onderhoudsconcept 87
8.7.3 Uitgebreide variant onderhoudsconcept 89
8.7.4 Beknopte variant onderhoudsconcept 91
8.8 Basisonderhoudsplan 91
8.8.1 Voorbeeld toepassen Fc-RCM voor de uitgebreide conceptvariant 92
8.8.2 Voorbeeld van het beknopte concept 98
8.9 Reservedelen 101
8.9.1 Keuzeschema reservedelen 102
9 Uitvoering onderhoud 105
9.1 Uitvoerend onderhoudsplan 105
9.2 Uitbesteden uitvoerend onderhoud 106
9.3 Onderhoud uitbesteden, kan dat wel? 107
9.4 Contractvormen 109
9.5 Uitbesteden en cultuur 111
10 Onderhoud en IT 115
10.1 De situatie zoals die nu vaak is 115
10.2 Informatievoorziening op het niveau van OperationeleExcellentie 116
10.3 De tablet-pc 118
10.4 Toestand Gestuurd Onderhoud (Condition Based Maintenance) 119
10.5 Informatiesysteem en de opbouw en inhoud van het onderhoudsplan 120
10.5.1 Het negen-boxensysteem 121
10.5.2 Voorbeelden van onderhoudscodesystemen 123
11 Organisatie van het Onderhoud 125
11.1 De negen performancevariabelen voor bedrijfsprocessen 125
11.2 Proactief Preventief Onderhoud (PPO) 127
11.3 Onderhoudsafdeling als business unit 127
11.4 Competenties onderhoudspersoneel 129
11.5 De onderhoudsorganisatie – uitgangspunten, samenstelling en competenties 131 11.5.1 Uitgangspunten 131
11.5.2 Samenstelling onderhoudsorganisatie 131
11.5.3 Competenties 132
11.5.4 Schaarste gekwalificeerd personeel 133
12 Slotakkoord – hoe pakken we het aan? 135
12.1 Topmanagement 135
12.2 Stafleden Onderhoud 136
12.3 Onderhoud in de boardroom 137
Bijlage 1 Overzicht van OEE en andere outputgetallen 139
Bijlage 2 Benchmark van het Huis van Excellent Onderhoud 145
Bijlage 3 Bovenhoud versus ISO 55000 (PAS 55), TPM, Lean, RCM, FMECA, Fc-RCM en HAZOP 149
Bijlage 4 FCA (Failure Concequences Analysis) 153
Bijlage 5 Checklist ISO 55000 158
Index 161
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan