Edward Slingerland is hoogleraar Aziatische Wetenschappen aan de University of British Columbia en opereert op het snijvlak van Chinese wijsbegeerte en 'Embodied Cognition'.
Meer over Edward SlingerlandProberen niet te proberen
Waarom alles beter gaat als je het niet te graag wilt
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789491845178Samenvatting
Waarom valt u juist moeilijk in slaap als u het heel graag wilt? Waarom lijken topprestaties van atleten zo makkelijk? En waarom is het lastig om charmant en ontspannen te zijn op momenten dat u er het meest aan hebt?
Wanneer u te hard uw best doet is de kans groot dat u blokkeert. Wat u eerst spontaan en schijnbaar moeiteloos voor elkaar kreeg, wil nu niet meer lukken, of komt gekunsteld over. De oude Chinese denkers bedachten hier een oplossing voor: 'wu-wei' ofwel de kunst van het spontaan presteren.
Op vlotte en heldere wijze geeft Edward Slingerland, aan de hand van de huidige wetenschappelijke kennis, een unieke kijk op deze oude en ongrijpbare traditie. Daarnaast laat hij zien hoe u deze houding in het dagelijks leven kunt toepassen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Vaardige slagers en wellevende heren
-Het concept wu-wei
2. Dronken van de Hemel
-De sociale en spirituele dimensie van wu-wei
3. Doe je uiterste best om niet je best te doen
-Het zelf vormen en vervolmaken
4. Houd op met je best doen
-Het onbewerkte blok omarmen
5. Doe je best, maar niet te hard
-De morele zaailingen opkweken
6. Vergeet het
-Go with the flow
7. De paradox van wu-wei
-Spontaniteit en vertrouwen
8. Leren van wu-wei
-Leven met de paradox
Woord van dank
Appendix
Noten
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan