Jan Bransen (1958) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Met Laat je niets wijsmaken won hij de Socrates Wisselbeker, de prijs voor het meest prikkelende filosofieboek.
Meer over Jan BransenGevormd of vervormd?
Een pleidooi voor ander onderwijs
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789492538574Samenvatting
Het onderwijs vormt niet: het vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Neem de aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan het maatschappelijk leven, of de aanname dat kennisverwerving het best in kleine brokjes gebeurt, waarbij je voortdurend toetst. Dit alles leidt tot een cultuur waarin alles meetbaar moet zijn en waarin diploma's je gevoel van eigenwaarde kunnen maken of breken. Dit zijn ideeën die meer kwaad doen dan goed.
Het onderwijs kan zoveel beter. Het kan vormen, en om dat te bereiken moet het roer om. Primair onderwijs hoort te draaien om de ontwikkeling van het zelfvertrouwen, zodat kinderen hun stemmen durven te verheffen.
Het voortgezet onderwijs hoort ervoor te zorgen dat jongeren een positie verwerven waarin ze ertoe doen, op school en op straat. En al het zogenaamde 'hogere onderwijs' - wat een term! - organiseren we voortaan in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Onderwijs is mensenwerk
Ons speelveld 7
Homo educandus 9
Het schoolgebouw: hok of ruimte? 11
Rolverkenning 13
Een intergenerationeel experiment 19
DEEL I 21
Vervorming
1. EERST LEREN EN DAN LEVEN? 23
De laatste schooldag 23
Het leven wacht niet op het leren 25
Het dramaturgisch model 29
Normaal 32
Gewoonten 35
Leven is leren en leren is leven 41
2. TOETSEN MAKEN OF KENNIS OPDOEN? 45
Tussentoetsen afvinken 45
Kennen kan niet zonder kunnen 47
Data 49
Kennis 53
Waarheid 56
Wetenschap 61
Kritisch denken 64
3. IS ONDERWIJS VOOR JOU OF MET JOU? 67
Macht 67
In de klas 70
Ga jij linksom...? 72
Verantwoordelijkheid 75
Wij onderwijzen ons 78
4. EEN DIPLOMA HALEN OF JEZELF WORDEN? 83
De vlag kan uit 83
Motivatie 85
Jezelf kunnen zijn 91
Competentie 92
Autonomie 96
Verbondenheid 99
Identiteitsmanagement 101
Laat het leren doorgaan 104
5. GAAT HET OM HET RESULTAAT OF OM DE WEG? 107
Een onverwachte onvoldoende 107
Afgeleide waarde 109
There’s a crack in everything 113
Sturen op resultaat 117
Het gaat niet eens om de weg 120
DEEL II 125
Vorming
6. EEN NIEUWE MENTALITEIT 127
Tussen het laatste en het eerste woord 127
Op de fiets 131
Pionieren 135
7. JE ZELFVERTROUWEN AUTOMATISEREN 139
EEN ANDERE KIJK OP PRIMAIR ONDERWIJS
Levenslust vorm geven 139
De automatische piloot 142
Taalgemeenschap 149
Blijven vragen 153
8. JE EIGEN ROL LEREN SPELEN 159
EEN ANDERE KIJK OP VOORTGEZET ONDERWIJS
Een vitale impuls 159
Erbij horen 161
Ergens voor gaan 166
Ergens voor staan 176
9. PROFESSIONEEL SAMENLEREN 181
EEN ANDERE KIJK OP POSTINITIEEL ONDERWIJS
Na de leerplicht 181
Gezel en gids 182
Educatieve voorwaarden: ervaring en leervraag 185
Institutionele voorwaarden 189
Financiële voorwaarde: een vouchersysteem 197
Een vrijplaats voor het onderwijs 199
TOT SLOT 203
NOTEN 205
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan