Steven de Groot (1967-2022) was lector Innovatief Ondernemen aan Zuyd Hogeschool. Hij volgde de Design Academy in Eindhoven, studeerde onderwijskunde en bedrijfskunde en promoveerde aan de TU Eindhoven. Hij adviseerde de overheid en bestuurders over innovatie- en kennisbeleid. Daarnaast was De Groot toezichthouder/commissaris in de zorg en hoofdredacteur van Holland Management Review.
Meer over Steven de GrootDesign thinking voor managers
Ontwerpen en ontwikkelen van kansrijke organisaties
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789493202047Samenvatting
Design thinking is onder managers aan een opmars bezig. Dat is niet voor niets: design-driven organisaties kennen een hogere omzetgroei, meer loyale klanten en een hoger concurrentievoordeel dan organisaties die zich vooral richten op beheersing. Het zijn kansrijke organisaties die gefocust zijn op mogelijkheden in plaats van op knelpunten. Maar binnen organisaties gaat design thinking niet vanzelf. Organisaties zijn immers levend weefsel, slechts beperkt maakbaar en met een sterke focus op continuïteit en beheersing. En managers zijn van huis uit geen ontwerpers. Maar ze kunnen misschien wel iets van hen leren!
Dr. Steven de Groot (1967) – opgeleid aan de Design Academy en als (gepromoveerd) bedrijfskundige – legt in dit boek managers het verschil uit tussen ontwerpen en ontwikkelen. Hij gaat in op de kenmerken van design thinking in de organisatiecontext, de uitdagingen van de manager als ontwerper én op de vraag hoe je design thinking inbedt in alle organisatiefactoren, zoals cultuur en strategie. Op naar een kansrijke organisatie!
"In het boek 'Design thinking voor managers' beschrijft dr. Steven de Groot het belang, de mind-set en de methode van ontwerpdenken specifiek voor de organisatiecontext. Design thinking toont sterke verwantschap met skills als kritisch denken, creatief denken en probleem oplossen, voor huidige en toekomstige managers o zo belangrijk in de 21e eeuw. Ik ben daarom verheugd dat dit boek gebruikt wordt voor de Masterclasses Design Thinking voor managers als onderdeel van onze masteropleiding." - prof. dr. Jol Stoffers, lector en bijzonder hoogleraar Employability (Zuyd Hogeschool en Open Universiteit) en programmamanager van de masteropleiding Personal Leadership in Innovation & Change (PLIC)
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Ontwerpen en organisaties
1.1 Ontwerpen versus ontwikkelen
1.2 Ontwerpcontext, organisatieanalyse en probleemoplossing
1.3 Ontwerptoepassingen in organisaties
2 Design thinking in organisaties
2.1 Beelden over design thinking in organisaties
2.2 Aspecten van design thinking
3 Ontwerpproces in organisaties
3.1 Fase1: Framing en empathize
3.2 Fase 2: Define
3.3 Fase 3: Ideate en synthesize
3.4 Fase 4: Valideren en accepteren
3.5 Fase 5: Use
3.6 Lessen na drie jaar Masterclasses Design Thinking voor Managers
3.7 Overige aspecten van design thinking
4 Managen versus ontwerpen
4.1 Waarom managers niet ontwerpen
4.2 Oriëntaties van managers en ontwerpers
4.3 Manager als ontwerper: transformationeel leiderschap
4.4 Je handtekening als ontwerper
4.5 De manager als stimulator en producent
4.6 Managen van ontwerpprocessen en ontwerpteams
5 Design thinking inbedden in organisaties
5.1 Design thinking en medewerkers
5.2 Design thinking en cultuur
5.3 Design thinking en leiderschap
5.4 Design thinking en structuur
5.5 Design thinking en strategie
5.6 Design thinking en systeem
5.7 Organisatieconfiguraties en design thinking
5.8 Volwassenheid van design thinking
6 Samenwerken met ontwerpers en kunstenaars
6.1 Multidisciplinaire samenwerking?
6.2 Onderzoek
6.3 Intermediaire partij
6.4 Conclusies
7 Als je toch bezig bent: mag het ook mooi zijn?
7.1 Esthetische waarde, de 5C’s
7.2 Esthetische waarde in de ontwerplogica
Tot slot
Over de auteur
Bijlage 1 Opdracht design thinking in organisaties
Bijlage 2 Vragenlijst Quinn-managementrollen
Eindnoten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan