
Leo van de Voort is klankbord voor Raden van Toezicht en Bestuurders met een serieus transitieprobleem. Daarnaast is hij een veel gevraagd spreker en publicist. Zo schreef hij veelvuldig voor FD, Elsevier, FEM, Holland Management Review, Tijdschrift voor Corporate Finance en diverse kranten en tijdschriften. Leo is partner bij Fuel for Living Strategies (en Fuel Participations).
Meer over Leo van de VoortBrutisme
Radeloos, redeloos, reddeloos
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789493202528Samenvatting
'Brutisme' is het individualistische, agressieve antwoord op het manifeste verlies van een collectief verlangen naar zingeving, groei en schoonheid. Het zet een individueel besef los te zijn geraakt van grip op en begrip van collectieve maatschappelijke verbinding om in cynisme en nihilistisch individueel geweld ten opzichte van wat collectief positief kan verbinden.
De overheid is verworden tot een soort callcenter dat op bestelling problemen moet oplossen. Politiek als bedrijfsvoering, 'fiksen'. Veel Nederlanders – en burgers elders in de westerse wereld – wanen zich tegenover de overheid consument; consumenten komen louter wat halen, maar als burger moet je ook wat bréngen.
Daar moet je dan als overheid ook wel actief toe uitnodigen – en dat is niet door onder het mom van de 'participatiemaatschappij' veel verantwoordelijkheid af te wentelen op burgers.
Trefwoorden
samenleving brutisme polarisatie cynisme nihilisme democratie individualisering politiek maatschappij eigenrichting zingeving populisme collectiviteit stereotypering overheid burgerschap fascisme verandering demagogie ethiek toeslagenaffaire dialoog respect rechtsstaat filosofie sociale media participatie consumentisme memen burgerberaden gezag maatschappelijke verbinding tegenmacht vertrouwen radeloosheid reddeloosheid redeloosheid inlevingsvermogen pamflet bewustzijnsontwikkeling kantelmomenten
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Leo van de Voort
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan