Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De 3 kenmerken van een ideale teamspeler

Wat maakt een team succesvol? In zijn bestseller De 5 frustraties van teamwork legt Lencioni aan de hand van een piramidemodel uit welke voorwaarden cruciaal zijn voor goed teamwork. Nu is er een nieuwe Lencioni.

Sylvie van der Haar | 9 september 2016 | 3-4 minuten leestijd

Waar ‘De 5 frustraties..’ gaat over het team als geheel, zoomt Lencioni met zijn nieuwe boek De 3 kenmerken van een ideale teamspeler in op de individuele teamspeler. Welke eigenschappen maken iemand tot een ideale teamspeler?

Ook dit nieuwe boek van Lencioni leest weer als een roman. Als lezer wordt je meegenomen in het verhaal van Jeff, die alles op alles zet om het bouwbedrijf van zijn oom van de ondergang te redden. Het boek bestaat uit 2 delen: deel 1 is de businessroman met het verhaal van Jeff, in deel 2 diept de schrijver het model van de ideale teamspeler verder uit. In een toegankelijke stijl ontvouwt hij zijn theorie: teamwork is essentieel om succesvol te kunnen zijn, en echte teamspelers hebben 3 belangrijke kenmerken: ze zijn bescheiden, gedreven en slim.

Nu lijkt dat in eerste instantie misschien niet zo heel erg verheffend, maar dat is precies de kracht van dit sympathieke boek. Juist de simpelheid maakt het zo raak en bruikbaar. Geen ingewikkelde verhandelingen, maar een down-to-earth instrument om een goed team samen te stellen.

Lencioni betoogt overtuigend dat teams die bestaan uit bescheiden, gedreven en (sociaal) slimme mensen succesvoller zijn en minder last hebben van verloop, politieke spelletjes en ‘gedoe’ op de werkvloer. Die op het eerste oog eenvoudige kenmerken zijn overigens alle drie even waardevol. Want: gedreven en slim maar niet bescheiden…zie hier een ‘bekwame politicus’ in plaats van een echte teamspeler, oordeelt Lencioni.

Uiteraard heeft niet iedereen van nature al het profiel van de ideale teamspeler, maar met bijvoorbeeld coaching door de leidinggevende kan iemand daar wel in groeien.   

Over ‘bescheidenheid’ is Lencioni duidelijk: echt goede teamspelers hebben geen groot ego en benadrukken de teamprestaties in plaats van hun eigen bijdrage. Aan de manier waarop mensen anderen behandelen valt volgens Lencioni ook veel af te lezen: hebben ze wel oog voor de directeur, maar niet voor de receptioniste die hen ontvangt? Grote kans dat ‘bescheidenheid’ dan niet één van hun meest ontwikkelde kwaliteiten is.

Gedrevenheid is vaak gemakkelijk te herkennen; deze mensen hoeven bijna nooit aangespoord te worden om harder te werken. Een gebrek aan gedrevenheid is echter lastig te veranderen volgens Lencioni. De kunst is om onderscheid te maken tussen mensen die die gedrevenheid wel in zich hebben, maar het (nog) niet laten zien, en mensen die het eigenlijk wel prima vinden zo, die wat afstandelijke houding ten opzichte van hun werk. Niks mis mee, maar tot grote teamprestaties zul je met deze laatste groep niet komen.

Slimheid associeer je in eerste instantie wellicht met intellectuele capaciteiten. Wat Lencioni met deze term echter bedoelt, heeft te maken met de manier waarop iemand met mensen om kan gaan. Heeft iemand een goed oordeelsvermogen, kan hij de subtiliteit van groepsdynamiek goed inschatten, weet hij hoe zijn woorden en daden overkomen op anderen? Net als in ‘bescheidenheid’ en ‘gedrevenheid’ kun je ook in ‘slimheid’ groeien, met hulp van de leidinggevende en andere teamleden.   

Al met al is De 3 kenmerken van een ideale teamspeler een zeer leesbaar en inspirerend boek. Want hoewel het verhaal misschien wat oppervlakkig oogt en behoorlijk voorspelbaar verloopt, schuilt er kracht in de eenvoud van de boodschap. Lencioni maakt je er bewust van dat juist de combinatie van drie ogenschijnlijk eenvoudige eigenschappen doorslaggevend is voor het succes van een team. En uiteraard is dit boek prima op zichzelf te lezen, maar ik vind het in combinatie met De 5 frustraties van teamwork een verrijking. Aanrader(s) dus!

Sylvie van der Haar is trainer/coach en verzorgt workshops, o.a. over managementboeken. www.instantes.nl

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden