Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Slow banking

Van verkrampte control naar de kracht van contact

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 9789023251439
Verkooppositie 1719440 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

De maatschappij eist dat grote instellingen het vertrouwen van klanten terugwinnen. Denk aan de financiële sector, de woningcorporaties en ziekenhuizen. Tegelijkertijd eisen directies, toezichthouders en aandeelhouders bij dit soort grote instellingen meer toezicht en betere risicomodellen om maar weer 'in control' te raken. Allemaal lopen ze in meer of mindere mate aan tegen het spanningsveld tussen klant en clausule, tussen regels en regelen, tussen procedures en praktijk.

'Slow Banking' gaat nu eens niet over graaiende bankiers, exorbitante bonussen en verkoop van provisie gedreven producten. Het gaat over medewerkers en leidinggevenden die elke dag proberen om het werk zo goed mogelijk te doen en daarbij worstelen met diezelfde spanning. Spanning om enerzijds te voldoen aan alle controle- en compliance-verplichtingen, maar ook de spanning om hun targets te halen én de klant naar tevredenheid te blijven bedienen.

'Slow Banking' toont aan wat we zijn kwijtgeraakt door binnen organisaties in control te willen zijn. Het boek laat zien hoe vertrouwen in de kracht van mensen hersteld kan worden door de intrinsieke motivatie van medewerkers te activeren en te verbinden aan 'de echte bedoeling' van de organisatie, met oog voor de belangen van klant én de medewerker.

Specificaties

ISBN13:9789023251439
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:136
Druk:1
Verschijningsdatum:4-7-2013
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

Richard van der Lee | 8 oktober 2013
Na het lezen van het boek 'Slow banking' is de eerste vraag die bij mij opkwam of auteur Hans Kwakman de doelgroep voor zijn boek wel juist heeft ingeschat door met deze titel te werken. De beschreven en herkenbare worsteling, in relatie tot begrippen als verbinding, vertrouwen en controle, is namelijk niet alleen zichtbaar in bankenland maar ook bij talloze andere organisaties in de publieke en private sector.Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
14 stemmen
12
1
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Hans Kwakman

Hans Kwakman heeft een langjarige achtergrond in het retailbankieren en is zowel bedrijfskundig (MBA) als veranderkundig (CMC) geschoold. Hij is partner bij Het Ontwikkelaarsgilde en adviseert organisaties en leidinggevenden over het verbinden van (ogenschijnlijke) tegenstellingen als vertrouwen en controle, beheersing en flexibiliteit. Kwakman is tevens lid van het HRlab, de denktank van HRcommunity. Het HRlab is ontstaan uit een bevlogen groep (HR-)professionals die voor zichzelf en anderen de toekomst scherper willen hebben. Hij is medeauteur van het HRlab boek 'Organiseren en HR in 2025'.

Andere boeken door Hans Kwakman

Inhoudsopgave

Verkramping en de afgrond
Met vijftig kilometer per uur langs een afgrond
Help, ik verkramp!
De spanning tussen 'in control' en 'out of control'
Een persoonlijke zoektocht
Over dit boek
Dank je wel!

1. Zoektocht naar control
1.1 'In control' en controles, een groot goed
1.2 Het waarom van control
1.3 De wereld van modellen versus de realiteit
1.4 Wat is het wereldbeeld van control?
1.5 Controlgedrag in spannende situaties
1.6 De 'dark side' van control: een veelkoppig monster
1.7 De mens als brandstof voor het systeem

2. De ontdekking van contact
2.1 Beheersen: kan het ook anders?
2.2 Zoektocht naar werking en succes

3. Van control naar contact
3.1 Het roer moet om: naar een ander mensbeeld
3.2 Het herstellen van het contact
3.3 Van betrouwbaarheid naar betekenis
3.4 Van beheersen naar '(be)sturen'
3.5 Van vicieuze cirkel naar sociale spiraal
3.6 Vertrouwen, toverdrank tegen verkramping
3.7 Vertrouwen en duurzaam organiseren

4. Slow Banking en werken via 'in contact'
4.1 De crux van het werken via 'in contact'
4.2 De rol van de leidinggevende
4.3 Mijn persoonlijke contactsleutels
4.4 De leidinggevende als slow banker
4.5 De organisatieont-wikkelaar
4.6 De persoonlijke coach
4.7 Interventies die 'in contact' bevorderen
4.8 De integrale auditor

5. Het systeem als brandstof voor de mens
5.1 Terugkijken op mijn ontdekkingsreis
5.2 Mijn persoonlijk verhaal
5.3 Hoe verder? De kracht van verbinding en sociale spiraal

Gebruikte (inspiratie)bronnen
Filmpjes
Boekenlijst

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Slow banking