

Vanuit zijn jarenlange en internationale ervaring in de politiek, de publieke sector en de bedrijfswereld maakt auteur Karel Joos duidelijk wat de taak van een goede corporate public affairs professional precies inhoudt.
Meer over Karel JoosLobbyen
Inzicht, Invloed, Impact. Hoe bedrijven beleidsmakers kunnen overtuigen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789401459495Samenvatting
- Beleidsmakers overtuigen zonder achterkamerpolitiek - Volledig vernieuwde editie
- Lobbyen voorbij de donkere achterkamers
- Een heldere blik op het snijvlak tussen politiek, de bedrijfswereld en de media
Zo worden ze genoemd: Big Oil, Big Pharma, Big Sugar, Big Tobacco, Big Alcohol, de bankenlobby, de autolobby, de kernenergielobby, de landbouwlobby, de klimaatlobby zelfs. Hun belangen worden verdedigd door zogenaamde lobbymachines en wanneer zij aankloppen, krimpt elke beleidsmaker trillend en zwetend in elkaar. Want hun wil is wet. Zegt men.
Hoewel lobbyen al eeuwenlang bestaat, loopt de publieke perceptie nog steeds behoorlijk mank. Ook bedrijven en overheden kampen met vooroordelen en praten daardoor al te vaak over en langs elkaar heen.
'Lobbyen' is het eerste boek in het Nederlandse taalgebied dat analyseert, duidt en beschrijft hoe bedrijven effectief en efficiënt kunnen interageren met beleidsmakers. Vanuit zijn jarenlange en internationale ervaring in de politiek, de publieke sector en de bedrijfswereld biedt Karel Joos een unieke en gedetailleerde kijk op het doen en laten van een corporate public affairs professional. Daarbij gaat hij zowel in op basisconcepten en technieken als op veelgemaakte lobbyfouten en actuele onderwerpen zoals ethiek en transparantie.
Een succesvolle public affairs campagne komt neer op het samenspel van drie elementen: inzicht, invloed en impact. Aan de hand van een uitgebreide case en concrete, heldere voorbeelden komt de lobbypraktijk van begin tot einde en in alle openheid op tafel.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord 15
1 Skällnord - onze kennis, uw energie 19
2 Achteraf is alles gemakkelijk 27
3 Vooraf is ook alles gemakkelijk 33
Omgevingsanalyse 36
Stakeholder mapping 43
Kernboodschappen 45
Q&A-document 46
Strategie, tactiek en techniek van het public affairs plan 48
Tijdpad van het public affairs plan 64
4 Waarom is het dan zo moeilijk? 65
5 De zeven hoofdzonden van public affairs campagnes 71
Traagheid 74
Saaiheid 74
Kortzichtigheid 75
Navelstaarderigheid 76
8 lobbyen
Bijziendheid 79
Onsamenhangendheid 79
Eenzelvigheid 80
6 Het duivelse dozijn: de twaalf meest gemaakte lobbyfouten 85
Enkel lezen wat er staat 87
Bang zijn om te wachten 88
Niet begrijpen wat hardnekkigheid betekent 88
Nalaten om hardnekkigheid te koppelen aan geduld 88
De mindere goden negeren 89
De waarheid niet vertellen en denken dat je daarmee wegkomt 89
Te weinig achtergrondinformatie verzamelen 90
Meespelen zonder dekking 90
Denken dat een compromis bereiken een nederlaag is 91
Als een gek van start gaan 91
De verkeerde boodschapper uitsturen 91
Geloven dat mensen je zullen gehoorzamen omdat je hun lunch
hebt betaald 92
7 Public affairs in zeven concepten 93
SWOT-analyse 95
Stakeholder mapping en analyse 98
Overtuigen 107
Coalities 111
Onderhandelen 120
Sociale media 144
Storytelling 152
8 Corporate public affairs? Nooit van gehoord! 161
Wat is public affairs? 163
Waarom public affairs? 168
De levenscyclus van public affairs initiatieven 169
Contouren van een public affairs strategie 171
Het waarderen van corporate public affairs 182
Over marketing, communicatie en public affairs 185
9 Anatomie van een korps 207
Generieke corporate public affairs 209
Extern public affairs advies 210
Profiel van een ideale public affairs professional 217
Is public affairs een beroep? 220
Wat kost corporate public affairs? 223
10 Van big L naar pure L 225
België 229
Nederland 236
Frankrijk 240
Duitsland 243
Europese Unie 246
Gedragscodes van ondernemingen 249
Alles is transparantie 255
Een eigen public affairs bibliotheek 262
Belgische politiek 262
Verbreding en verdieping 263
Over de (politieke) mens en de omgang ermee 263
Over de auteur 265
Referenties figuren 267
Dankwoord 268
Noten 269
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan