

Pieter Daelman is partner en expert innovatiecultuur bij Bedenk, gastprofessor creativiteit en innovatie aan de Karel De Grote Hogeschool en co-auteur van het Cromax-framework.
Meer over Pieter DaelmanVan tanker naar speedboot
Maak van je medewerkers de motor van innovatie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789401467520Samenvatting
Hoe creativiteit in je organisatie managen?
- HOE MANAGE JE CREATIVITEIT IN JE ORGANISATIE?
- HOE VERDUBBEL JE DE INNOVATIEKRACHT?
- HOE ZORG JE DAT IEDEREEN DAARBIJ HELPT?
Een wereld in permanente verandering vraagt om flexibele, adaptieve organisaties. Toch gedragen veel bedrijven zich nog steeds als een slome tanker. Managers missen vaak de kennis om hun medewerkers mee te krijgen in innovatie en zo de organisatie telkens opnieuw uit te vinden. Met weinig voortgang en een boel frustraties tot gevolg.
Een nieuw idee praktisch ontwikkelen en implementeren, lukt de meeste organisaties nog wel. Het schoentje knelt meestal aan het begin van de innovatiefunnel, de zogenaamde 'fuzzy front-end van innovatie': daar waar de nieuwe ideeën dienen te ontstaan. Voor veel managers is dat nog onbekend terrein. Gelukkig kun je de innovatiecultuur die daarvoor nodig is wel degelijk ontwikkelen en aansturen.
Van tanker naar speedboot leert je aan de hand van het wetenschappelijk onderbouwde Cromax®-framework wat je kunt doen om je medewerkers te inspireren om mee te denken, nieuwe ideeën aan te dragen en zo de innovatiemotor van je organisatie te worden. Wat werkt er effectief en welke foute reflexen moet je zeker afleren? De concrete handvatten in dit boek helpen je om een participatieve innovatiecultuur in je organisatie te introduceren en te onderhouden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Bij wijze van dank 15
DEEL 1. PARTICIPATIEF INNOVEREN IS EEN CULTUUR 17
Cultuur 19
Innovatiefunnel 21
Evenwichtige innovatiemix 27
Brede en continue ideeënstroom 31
Meer draagvlak en intrapreneurship 32
Vollediger innoveren 33
Employee engagement 34
Strategisch doel 35
Innovatiecultuur managen 38
Delen van kennis voor innovatie 40
Elke dag iets nieuws 43
De horizontale as van CROMAX 46
De verticale as van CROMAX 48
Negen velden van CROMAX 50
Zelftest innovatiecultuur 58
DEEL 2. CROMAX 63
De matrix veld per veld 65
De fase van de oriëntatie 66
Oriëntatie / Expertise opbouwen 67
Oriëntatie / Mature teams samenstellen 78
Oriëntatie / Richting geven 95
De fase van de ideecreatie 114
Ideecreatie / Creatief potentieel ontwikkelen 115
Ideecreatie / Creatieve oplossingen bedenken 139
Ideecreatie / Creatieve leiderschapsvaardigheid 156
De fase van de ideepromotie 165
Ideepromotie / Inspirerend overtuigen 166
Ideepromotie / Draagvlak creëren 175
Ideepromotie / Toekomstgericht beslissen 186
Dit was cromax 202
UITLEIDING. ZO GA JE TE WERK 203
Spontane versus geleide ideecreatie 205
Stappen van een innovatieproject 206
Ga aan de slag 208
Rome is niet op één dag gebouwd 209
Je stappenplan 210
Enjoy the ride 212
Bibliografie 214
Eindnoten 221
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan