De nieuwe, baanbrekende methode in De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C sluit volledig aan bij de actuele exameneisen van NIMA met betrekking tot de opleidingen NIMA Basiskennis Marketing, NIMA-A, NIMA-B en NIMA-C. Cursisten van deze opleidingen vinden in deze methode alle benodigde relevante informatie, gericht op hun examen. Tevens is deze methode zeer geschikt voor studenten in het MBO en HBO, en heel waardevol voor opleiders en werkende professionals. Kortom, deze methode is zeer geschikt voor iedereen die nog beter wil worden in het marketingvak.
De methode bestaat uit een fysiek boek (of een e-book) en een online leeromgeving. Het boek biedt een diepgaande behandeling van de theorie, vertaald naar praktische toepassingen. De online leeromgeving bestaat uit een zeer uitgebreide en examengerichte marketingbegrippenlijst en een 10-tal video’s met besprekingen van knelpunten in het marketingplanningsproces. Onze website bevat praktijktoetsen, marketingplanningsformats, video's, podcasts, presentatieslides en checklists. Deze website zal zeker nog uitgebreid gaan worden met zeer relevante informatie voor de nieuwsgierige praktijk- en diplomagerichte marketeer.
Opbouw van de methode
De methode volgt volledig de actuele exameneisen van NIMA A-B-C. Elk besproken onderdeel belicht zowel theorie als toepassing. De handige kleurcodering in deze methode laat in één oogopslag zien op welk niveau de theorie wordt besproken. Lichtgroen staat voor niveau A, lichtblauw voor niveau B en oranje voor niveau C. Dit systeem maakt het eenvoudig voor studenten en marketeers om de juiste kennis te vinden en deze gericht toe te passen. Het gaat de marketeer altijd om structuur en overzicht. Om hieraan te kunnen voldoen zijn we in deze methode uitgegaan van een zeer gestructureerd 7 stappenmodel. Hieronder staan in vogelvlucht deze stappen.
1. Vaststellen van kaders: Specifieke aandacht wordt hier gegeven aan primair onderzoek, formuleren van strategische en operationele vraagstukken en bepalen van missie, visie, kerncompetenties, business definition en marktafbakening.
2. Externe analyse: Hierin komen onder andere het businessmodel canvas, het servqualmodel, de purpose en sustainabilitymethode en de FAST-methode aan de orde.
3. Interne analyse: Bij de interne analyse wordt vooral dieper ingegaan op organisatie-analyse, marketinganalyse, klantanalyse, portfolio-analyse en financiële analyse.
4. Strategische analyse: Centraal staan hier de SWOT-analyse, diverse confrontatiemethoden, relatieve analyse, vaststellen van de key-issues en formuleren van strategische opties.
5. Strategiebepaling: Hier wordt het accent gelegd op waardestrategieën, generieke concurrentiestrategieën, groeistrategieën en marktleidersstrategieën.
6. Operationeel marketingplan: Bij deze stap van het marketingplanningsproces bespreken we marktafbakening, situatie-analyse, segment- en doelgroepkeuze, positionering, waardecreatie, invullen van marketinginstrumenten, budgettering en prestatiemeting.
7. Implementatieplan: De focus ligt hier op monitoring, evaluatie, het waar nodig en mogelijk bijstellen en de what-if-analyse.
Partnerschap met NIMA
NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing, is partner van de auteurswebsite. NIMA is een onafhankelijk exameninstituut voor marketing op MBO-, HBO- en masterniveau en heeft een actieve vereniging met marketeers werkzaam in de praktijk. Deze praktijkgerichte behoefte en attitude zal mede een basis vormen voor alle onderwerpen die belicht zullen gaan worden op de auteurswebsite met als doel ondersteuning en expertise te bieden op een breed marketingterrein, zodat een diversiteit aan doelgroepen hun ultieme doel kunnen verwezenlijken, namelijk het worden van een betere marketeer.
Over William Van Vessem
ik ben marketingstrateeg en begeleidt al vele jaren als consultant vele organisaties met hun strategische vraagstukken.Daarnaast ben bij SRM al ruim 30 jaar NIMA-A, NIMA-B en NIMA-C-docent en ontwikkel ik het hiervoor besteemde lesmateriaal. Dat gaf mij de inspiratie om een boek te schrijven, genaamd De Complete Marketingmethode NIMA-A-B-C, waar ook een online leeromgeving aan gekoppeld is.
Over Patrick Kooij
Ing. Patrick Kooij MBA is van oorsprong bedrijfskundige en Marketing Strateeg en heeft kennis en ervaring als trainer en docent op het gebied van strategie, marketing en businessmodel innovatie.
Over Irene Grotendorst
Als docent heeft Irene Grotendorst vele lessen NIMA-ABC verzorgd. Ook nu nog is ze als docent actief bij HBO en Post-HBO marketing- en communicatie-opleidingen. Daarnaast is ze sinds het behalen van de NIMA- C-scriptieprijs betrokken bij de NIMA-beroepsvereniging, vooral bij NIMA-examens.