Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

SWOT zinloos voor vernieuwende strategieën

Waarde creëren voor verschillende stakeholders is lastig, omdat het dan gaat om meer dan geld alleen. Traditionele tools zoals de SWOT-analyse werken vaak averechts. Organisaties hebben dus andere instrumenten nodig om tot strategische keuzes te komen, concludeert Paul Kloosterboer in zijn nieuwe boek Van Waarnemen naar Waarmaken.

Pierre Pieterse | 11 februari 2013 | 1-2 minuten leestijd

De druk op kennisintensieve organisaties neemt toe om meer waarde te leveren tegen lagere kosten. Het is volgens de organisatieadviseur daarom beter te stoppen met de oude manier van analyseren. Kloosterboer: ‘Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de SWOT-analyse niets toevoegt aan het strategieproces. Integendeel, het zet ons volstrekt op het verkeerde been.’

Kloosterboer vergeleek enkele meer en minder succesvolle projecten voor strategievorming met professionals uit zijn eigen praktijk en keek daarbij naar de verschillen in aanpak. Op basis daarvan ontwikkelde hij onder meer ‘de Waardefoto’, een nieuw instrument dat zeer bruikbaar bleek bij strategievorming. ‘De Waardefoto toont niet alleen de betekenis van een organisatie voor haar externe en interne stakeholders in één oogopslag. Minstens zo belangrijk is dat het samen opstellen van de Waardefoto de relatie tussen managers en professionals in de organisatie enorm vooruit helpt. Managers en professionals leren van nature graag, maar helaas niet van elkaar.’ Het verstandshuwelijk tussen hen is op z’n zachtst gezegd aan een nieuwe impuls toe. Of liever, aan een flinke scheut liefde.

Kloosterboer beschrijft zijn boek als ‘een ontdekkingstocht naar de slaag- en faalfactoren voor vernieuwen mét professionals’. Tijdens een Expeditie naar Waarde nemen professionals en managers met eigen ogen waar hoe ze waarde creëren of vernietigen voor klanten, financiers, partners en zichzelf. De Expeditie leidt niet alleen tot inzicht, maar tot een bewustere engagement aan de nieuwe strategie. Een expeditieleider vecht daarbij niet voor zijn eigen gelijk, maar voor de kwaliteit van het strategische ontdekkingsproces.

(Lees hier het interview dat Managementboek Magazine al eerder met de auteur had.)

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse is hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden