Op het moment dat bekend werd dat van Gouden jaren van Annegreet van Bergen, columniste van Managementboek Magazine, 100.000 exemplaren verkocht waren, kon zij haar geluk al niet op. Inmiddels komt de volgende mijlpaal in zicht: de teller staat nu bijna op 200.000 exemplaren. De nominatie voor de NS Publieksprijs, waarvoor de nominaties enkele dagen geleden bekend zijn gemaakt, zal de interesse in het boek weer doen oplaaien. Om onze huiscolumniste te parafraseren: de rij boeken is inmiddels van 2,5 kilometer naar bijna vijf kilometer gegroeid.
Digitale kettingbrief
De NS Publieksprijs is wat het is: een publieksprijs waarvoor de meeste stemmen gelden. De laatste twee jaar ging de prijs naar voetbalboekenschrijver Michel van Egmond, die zich gesteund wist door televisieshow VI/Voetbal Inside. Daar hield coryfee Johan Derksen de boeken elke week omhoog. Uitgeverij Atlas Contact probeert Gouden jaren met een even ouderwets als toepasselijk medium onder de aandacht te brengen: de kettingbrief. Natuurlijk wel in digitale vorm, want de tijden zijn veranderd. Ontvangers van de mail wordt gevraagd de mail te forwarden naar vijf anderen. Elke doorgezonden mail zou op die manier 3125 stemmen kunnen opleveren. De laatste winnaar, Kieft van Michel van Egmond, kreeg 88.414 stemmen. Als iedereen netjes doet wat hem wordt gevraagd, zouden 29 doorgestuurde mails dus voldoende moeten zijn.
T/m 18 november
De kettingmail wordt ondersteund door een speciale editie van het Polygoon Journaal: https://www.youtube.com/watch?v=jnlV-fBy26Q&feature=youtu.be. Op de website van de NS Publieksprijs (https://nspublieksprijs.nl/) kan tot en met 18 november gestemd worden. Diezelfde avond wordt de winnaar bekend gemaakt.
Behalve Gouden jaren van Annegreet van Bergen zijn dit jaar ook boeken van Esther Verhoef, Joris Luyendijk, Griet op de Beeck, Adriaan van Dis en Alexander Münninghoff genomineerd.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.